Welke Mercedes modellen hebben AIRMATIC?

De Mercedes AIRMATIC luchtvering systeem werd geïntroduceerd met de W220 S-Klasse, en sindsdien zijn veel nieuwere Mercedes sedans en SUV’s worden aangeboden met deze vering set-up.

In het algemeen, auto ophanging bestaat uit een stalen spiraalveer, maar de AIRMATIC systeem maakt gebruik van lucht om ofwel een zachte rit of een capabele cruncher hoeken, met slechts een druk op de knop te bieden.

Deze set-up bestaat uit een aangepaste demping die ook de dynamische capaciteiten van de auto verder verhoogt, en het biedt ook een meer compliant performance rijden set-up. De voordelen van een dergelijk geavanceerd systeem zijn legio, en daarom staat het AIRMATIC-systeem aan de top van de voedselketen van de autoophanging.

AIRMATIC

Het AIRMATIC-systeem werd geïntroduceerd om een variabele vering te bieden die zich kan aanpassen aan specifieke wegomstandigheden en rijstijl. De lijst van voordelen van een dergelijk systeem ten opzichte van een meer traditionele schroefveer set-up is vrij lang en zeker het overwegen waard,

Het AIRMATIC systeem biedt automatische auto-leveling functionaliteit, dit betekent dat de auto actief zal compenseren voor het extra gewicht van de lading en de passagiers in een poging om een perfecte wegligging dynamiek te bieden, en ook de brandstof-efficiëntie te verbeteren.

Het systeem is ook in staat om de hoogte automatisch aan te passen in specifieke scenario’s, zoals rijden op de snelweg, de auto zal naar beneden hangen, en dit zal de aërodynamische eigenschappen van de auto verbeteren, wat de brandstofefficiëntie verder zal verhogen

Dit systeem biedt ook aslifting voor probleemloze speling, specifieke selecteerbare rijmodi en profielen, afhankelijk van uw rijstijl, en adaptieve demping. Adaptieve demping zorgt ervoor dat de auto zo vlak mogelijk blijft bij hard remmen of accelereren, wat het weggedrag en het algemene comfort drastisch verbetert.

  Wordt Mercedes beschouwd als luxe?

Mercedes-sedans met AIRMATIC

De kleinste Mercedes sedan is de C-Klasse, en ook de C-Klasse kan met het AIRMATIC-systeem worden uitgerust. Zonder het AIRMATIC-systeem biedt de C-Klasse behoorlijke prestaties, maar als je een echte Mercedes-Benz ervaring wilt in de kleinere C-Klasse, is een AIRMATIC-onderstel een must.

De nieuwste middelgrote Mercedes E-Klasse is standaard voorzien van het AIRMATIC onderstel, en het systeem biedt dezelfde functionaliteit als in andere Mercedes sedans. De E-Klasse is de laatste jaren flink gegroeid in omvang en gewicht, en het AIRMATIC systeem helpt zeker bij het bieden van een pluche rijkwaliteit.

Het AIRMATIC-systeem werd voor het eerst geïntroduceerd voor de S-Klasse, en de nieuwste S-Klasse biedt het meest geavanceerde AIRMATIC-systeem tot nu toe. Het systeem is in staat om extra auto-leveling functies, en het bevat ook extra comfort en zelfs de veiligheid functies in het geval van een zijdelingse botsing.

Verwacht wordt dat alle Mercedes sedans binnen enkele jaren standaard AIRMATIC zullen hebben, aangezien Mercedes het systeem blijft ontwikkelen. Vanaf nu is het AIRMATIC-systeem zeker een van de definitieve aspecten van een echte Mercedes-Benz ervaring geworden.

Mercedes SUV’s AIRMATIC

Alle grotere Mercedes SUV’s zijn voorzien van het AIRMATIC onderstel, de GLA en de GLB compacte SUV’s worden nog niet aangeboden met de AIRMATIC onderstel setup.

De GLC volgt enigszins hetzelfde principe als de C-Klasse dat doet, maar dan in SUV-vorm. Dat betekent dat het AIRMATIC systeem niet standaard wordt geleverd, maar dat je het in verschillende pakketten kunt bestellen, afhankelijk van de tijd en de markt.

  Moet ik een 10 jaar oude Mercedes kopen?

De GLE is echter wel standaard uitgerust met het AIRMATIC systeem, en in combinatie met E-ACTIVE BODY CONTROL is het onderstel van de GLE het meest geavanceerde SUV onderstel uit de geschiedenis van Mercedes.

Hetzelfde geldt voor de GLS, want deze systemen zijn ook in staat tot behoorlijk geavanceerde off-road capaciteiten. GLS’en en GLE’s die zijn uitgerust met het optionele E-ACTIVE BODY CONTROL zijn letterlijk in staat om te springen en te dansen, waargebeurd verhaal.

FAQ Sectie

Hoeveel kost het AIRMATIC-systeem om te kopen of te repareren/vervangen?

De initiële kostprijs van de AIRMATIC-ophanging ligt ergens tussen $1k-4k. Dit hangt af van vele factoren, zoals de noodzaak om een optie te nemen op een volledig pakket om het AIRMATIC-systeem te krijgen, en de kosten en pakketten verschillen in verschillende markten.

Het AIRMATIC systeem kost gemiddeld $700-800 om te herstellen, maar dit kan ook sterk variëren van de ene auto tot de andere. Het systeem is echter niet ontworpen om een leven lang mee te gaan, een verwachte levensduur van het systeem is ongeveer 10-15 jaar, daarna zal het systeem niet meer zo capabel zijn als het ooit was, en de vervangingsprijzen variëren van plaats tot plaats.

Is het AIRMATIC-systeem betrouwbaar?

Deze vraag is nogal lastig, want het is vrij moeilijk om deze vraag met een simpel ja of nee te beantwoorden. Het systeem is vrij complex en het is geen geheim dat het AIRMATIC-systeem niet als kogelvrij of onverwoestbaar wordt beschouwd.

De vroege versies van het AIRMATIC systeem hebben een hoop problemen, en ze waren zeker niet betrouwbaar. Van het moderne systeem wordt verwacht dat het alles biedt wat men zou hopen als men zorgt voor al het nodige onderhoud en incidentele controles.

  Wat is de beste Mercedes voor off-road?

De voorwielophanging is iets minder betrouwbaar omdat deze meer gewicht draagt dan de achterwielophanging. Bovendien kan de manier waarop de auto in de loop der jaren is behandeld een zware tol eisen van het ophangingssysteem, dus als u een tweedehandse auto koopt, is een grondige controle altijd aan te raden.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de AIRMATIC-ophanging?

Veel onderdelen van de AIRMATIC-ophanging hebben een bepaalde levensduur. Zo wordt verwacht dat de luchtveerpoot ongeveer 105000 mijl meegaat, nadat u deze mijl hebt afgetikt, moet u goed luisteren of u een sissend geluid hoort dat zou wijzen op een defecte luchtblaas.

De luchtveren zelf worden ook geschat voor ongeveer 115000, en de luchtveren zijn meestal het probleem dat men meestal ondervindt met het AIRMATIC systeem. Het is vrij gebruikelijk om lekkage te ervaren, dus als de ene kant hoger is dan de andere, zijn het waarschijnlijk de luchtveren die op hol slaan.

Andere systemen waarvan bekend is dat ze defect raken zijn de dempers zelf, wat resulteert in pitchen en een vrij merkbare verslechtering van de rijeigenschappen. Rijhoogtesensoren zijn ook bekend om defecten, net als de kleppenblokken en zelfs de compressor zelf na ongeveer 125.000 km.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts