Welke Mercedessen hebben DISTRONIC PLUS

DISTRONIC PLUS is het Mercedes Benz adaptieve cruise control systeem, dit systeem is niet alleen in staat om de reguliere cruise control functies uit te voeren, maar het is ook in staat om u op een veilige afstand van de voorkant te houden, het kan ook de auto versnellen of vertragen, afhankelijk van de verkeersstroom.

Deze systemen zijn beschikbaar voor alle nieuwere Mercedes-modellen, en een DISTRONIC PLUS-systeem is gemakkelijk te herkennen aan de grille aan de voorkant. DISTRONIC PLUS-auto’s hebben een glad zwart vlak aan de binnenkant van de badge in het midden van de grille, of in de grille zelf voor sommige modellen zoals de S-Klasse.

DISTRONIC PLUS wordt meestal gecombineerd met Mercedes Steering Assist, een systeem dat bedoeld is om u veilig in uw rijstrook te houden, wat betekent dat het stuurwiel in staat is om soepele, kleine aanpassingen te maken om de auto of de passagiers niet uit balans te brengen.

Pakket en functionaliteit

Mercedes DISTRONIC PLUS is meestal inbegrepen in het Mercedes Benz Driver Assistance Package. Dit pakket bestaat uit DISTRONIC PLUS, Active/Lane Keeping Assist, Active/Blind Stop Assist, Mercedes PRE-SAFE, en COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.

Mercedes Benz bestuurdersassistentie pakket kost ongeveer $ 2-3k, maar het bevat wel alle moderne veiligheids- en gemaksfuncties. Dit systeem biedt ook een functie genaamd Exit Warning Assist die is gericht op het waarschuwen van de passagier voor inkomend verkeer of voetgangers tijdens het openen van de deur,

Inbegrepen in het pakket is ook een functie die Evasive Steering Assist heet en die bedoeld is om omringende objecten te ontwijken als u plotseling de controle verliest. DISTRONIC PLUS is de belangrijkste functie van dit pakket, en dit systeem helpt zeker om het dagelijkse woon-werkverkeer veel soepeler en gemakkelijker te maken.

  Welke Mercedes modellen hebben ambient verlichting

Wat de voordelen ook zijn, deze systemen mogen nooit uw aandacht en concentratie vervangen. Deze systemen zijn er alleen om u te helpen, ze zijn niet perfect en ze kunnen zelfs abrupt stoppen met functioneren. Om het systeem te laten werken, moet u altijd twee handen aan het stuur houden.

Inwendige werking van DISTRONIC PLUS

Het DISTRONIC PLUS-systeem bestaat uit een groot aantal verschillende camera’s en sensoren. Het systeem is beschikbaar voor het rijden met lagere of hogere snelheden, en het systeem is vooral afgestemd op snelwegscenario’s met een constant tempo.

DISTRONIC PLUS is nuttig in Stop-and-Go verkeer, omdat u niets hoeft te doen omdat de auto automatisch zal versnellen en vertragen. U kunt ook een bepaalde afstand tussen uzelf en de voorligger instellen, en de auto zal die afstand aanhouden tot u beslist om die afstand te wijzigen.

DISTRONIC PLUS maakt gebruik van meerdere radars die kunnen detecteren of er een aanrijding dreigt. In dat geval zet het systeem de passagiers op scherp, klinkt er een geluidssignaal en wordt het PRESAFE-systeem ingeschakeld. Dit systeem bereidt tot 40% van de remdruk voor, en als u de remmen aanraakt, wordt in een oogwenk 100% van de remdruk toegepast.

Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat u niet reageert en de remmen niet aantrekt, kan het systeem dit automatisch doen.

Nut en noodzaak van het DISTRONIC PLUS-systeem (ADAS)

Hoewel deze systemen op papier zeker indrukwekkend lijken omdat ze de veiligheidsnormen aanzienlijk verhogen, tonen ze ook aan dat Mercedes en het merendeel van de auto-industrie erop gebrand zijn om de best mogelijke veiligheidsresultaten te bieden in het onwaarschijnlijke geval dat er een crash gebeurt.

  Welke Mercedes zijn V12?

Dergelijk bedrijfsbeleid is geruststellend, maar het feit dat deze systemen, die men als ”essentieel” zou beschouwen, $2-3k kosten, dat is nogal vreemd. Alle ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) waarmee moderne auto’s zijn uitgerust, zijn bijna altijd prijzig, maar ze kunnen het verschil betekenen tussen een dodelijk ongeval en een kleine hobbel.

Maar het Mercedes Drivers Assistance Package, het Mercedes-equivalent van ADAS, helpt wel degelijk verwondingen te voorkomen. ADAS-systemen werken in het algemeen uitstekend bij frontale botsingen, omdat de sensoren een dreigende botsing kunnen waarnemen en dienovereenkomstig kunnen handelen, zelfs als de bestuurder daartoe niet in staat is.

Veel deskundigen geloven dat menselijke fouten de belangrijkste dader zijn in meer dan 90% van de crashsituaties, dus het is vrij duidelijk dat je voor ADAS moet kiezen als je de mogelijkheid hebt om dat te doen, want het is moeilijk om een prijs te zetten op mensenlevens, maar $ 2-3k is zeker niet de prijs die in je opkomt.

FAQ Sectie

Kan het Mercedes DISTRONIC PLUS systeem zelf rijden?

Het Mercedes DISTRONIC PLUS systeem is niet ontworpen of bedoeld om zelf te rijden, ook al zou men kunnen denken dat dit systeem de Mercedes-versie is van Tesla’s autopilot. Dit systeem is niet geavanceerd als de AutoPilot-functie, maar het is ook niet zo bedoeld.
Dit systeem is er om u in specifieke situaties te helpen en een extra paar ogen te bieden dat nuttig kan zijn bij een ongeval. Mercedes heeft deze systemen op een slimme manier samengebracht, want sommige systemen in het pakket zijn niet zo populair als andere.

  Waarom Mercedes slechte auto's zijn

Wat is het verschil tussen DISTRONIC en DISTRONIC PLUS?

Er is een verschil tussen DISTRONIC en DISTRONIC PLUS, want het gewone DISTRONIC-systeem heeft geen Steering Assist, maar alleen cruise control. Bovendien is het gewone DISTRONIC-systeem ook niet in staat om de auto volledig af te remmen.
DISTRONIC remt alleen tot een bepaalde snelheid, daarna bent u degene die moet beslissen of u de auto volledig wilt laten stoppen of niet. De auto laat een geluidssignaal horen wanneer het systeem moet loslaten, dus u moet goed weten welk systeem u gebruikt.

Zijn er problemen met DISTRONIC PLUS?

Het DISTRONIC PLUS-systeem is nuttig, maar het systeem heeft ook zijn tekortkomingen. Sommige bestuurders vinden dat het systeem de bestuurder een beetje te veel van de weg loskoppelt. Anderen vinden dat de remdruk tijdens het afremmen van de auto een beetje te overdreven is.
Het belangrijkste probleem is te denken dat je je kunt ontspannen en op het systeem kunt vertrouwen om de auto volledig te bedienen, omdat dit de voordelen van deze systemen teniet kan doen, en soms zelfs ongelukken kan veroorzaken.
Hoe goed het systeem ook is, de radars, de sensoren en de algoritmen die beslissen welke actie moet worden ondernomen, kunnen falen, en als dat gebeurt, kan dat ernstige veiligheidsproblemen veroorzaken als de bestuurder de auto niet voor 100% onder controle heeft.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts