Wat is Distronic op Mercedes-Benz?

Mercedes Benz Distronic is een term bedacht door Mercedes voor hun in-house adaptieve cruise control systemen. Mercedes Distronic werd geïntroduceerd in 1999 voor de W220 S-klasse en het was een van de allereerste radar ondersteunde adaptieve cruise control systemen in de geschiedenis.

Tegenwoordig is Distronic in bijna elk nieuw model te vinden, ook in het instapmodel van de A-Klasse. Er zijn een aantal verschillende Distronic-pakketten verkrijgbaar. Het meest eenvoudige Distronic-systeem werkt als een meer traditioneel cruise control-systeem dat niet ontworpen is om u volledig tot stilstand te brengen.

Het Mercedes Distronic Plus-systeem is iets geavanceerder omdat het ook in staat is om de auto volledig tot stilstand te brengen. Als u het Distronic Plus-systeem wilt, moet u echter ook het rijassistentiepakket aanschaffen.

Het topmodel van Mercedes, het Distronic Plus-systeem met stuurhulp, biedt het hoogste niveau van autonomie omdat de auto in staat is om te sturen door u tussen de lijnen te houden. Er zijn echter een aantal meer geavanceerde Mercedes autonome rijsystemen, zoals degene die gevonden in de nieuwe S-Klasse.

Mercedes Distronic-systeem – De basis

De basis moderne Mercedes Distronic systeem is ontworpen als een meer traditionele cruise control systeem met volgafstanden, het zal je vertragen, maar niet helemaal. Als je echte adaptieve cruise control mogelijkheden wilt moet je de stap zetten naar het Distronic PLUS systeem.

Dit systeem maakt gebruik van gesofisticeerde sensoren en camera’s tot 120mph. Als u het systeem activeert, ziet u een groen stuursymbool in uw combi-instrument verschijnen, wat betekent dat het systeem met succes is ingeschakeld.

  Welke Mercedes heeft vleugeldeuren?

Het systeem houdt voortdurend alles in de gaten wat er om u heen gebeurt en legt er de nadruk op dat u tussen de rijstroken blijft. Het systeem kan ook kleine stuurcorrecties uitvoeren als u uw handen steeds aan het stuur houdt.

Dit is het topmodel van het Distronic Plus-systeem, dat ook stuurassistentie omvat. Het systeem werkt perfect bij constante snelheid op de snelweg, maar is ook nuttig in het verkeer met veel stoppen en optrekken.

Mercedes Distronic systeem – De technologie

De Mercedes Benz Distronic PLUS is een vrij geavanceerd uitrustingsstuk dat een extra laag van gemak en veiligheid biedt. Het systeem maakt gebruik van drie hoofdradars, de langeafstandsradar bevindt zich achter de grille en de andere twee korteafstandsradars bevinden zich in de voorbumper.

De korteafstandsradar kan alles voor de auto tot 30 meter scannen met een scanhoek van 80 graden, terwijl de langeafstandsradar tot 300 meter kan scannen met een hoek van 18 graden.

Deze radars houden uw omgeving voortdurend in de gaten, en wanneer de voorligger beweegt, volgt uw Mercedes. Als het systeem vindt dat er heftig moet worden geremd, geeft het u een akoestisch signaal en een waarschuwingslampje in de instrumentengroep.

Mercedes biedt ook een meer geavanceerd autonoom rijsysteem in de nieuwe S-Klasse, Automated Valet Parking genaamd, dat de auto virtueel kan parkeren zonder enige assistentie van de bestuurder. Het is nog niet zeker of dit systeem ook beschikbaar komt in nieuwere, meer haalbare Mercedes-modellen.

  Wat is de beste Mercedes-klasse?

Mercedes Distronic systeem – Voor- en nadelen

Het belangrijkste voordeel van dit systeem is het gebruiksgemak, omdat het gas- en rempedaal niet meer constant bediend hoeven te worden. Het systeem werkt goed, wat betekent dat het uw reis net dat beetje comfortabeler en minder stressvol moet maken, zowel in stop-and-go verkeer als op de snelweg.

Dit systeem verhoogt ook uw algemene veiligheid op de weg door alles wat er om u heen gebeurt in de gaten te houden en uw rijgedrag aan te passen aan de omgeving. Het systeem is echter niet perfect en er zijn een paar nadelen waar u rekening mee moet houden.

Het eerste en meest voor de hand liggende nadeel zijn de kosten die aan de aanschaf van het systeem zijn verbonden. Als u het duurste systeem wilt, moet u ook extra voorzieningen kopen, zoals de rijhulpkit. Bovendien kan het systeem soms een beetje te assertief aanvoelen, wat niet iets is wat u wilt als u zich daar niet bewust van bent.

Ten slotte is het systeem niet in staat om u volledig veilig te houden, zodat u altijd alles wat er om u heen gebeurt in de gaten moet houden. Het is ook vermeldenswaard dat Mercedes-modellen uitgerust met Distronic het een stuk beter doen op de tweedehandsmarkt.

FAQ Sectie

Is Mercedes Distronic de moeite waard?

Als u veel tijd achter het stuur doorbrengt, zowel op de snelweg als in de stad, en u het hoogste niveau aan comfort en gebruiksgemak wenst, is het Distronic-systeem zeker de moeite waard. Als u het systeem ziet als een soort vervanging van uw eigen aandacht, dan zult u teleurgesteld zijn omdat het slechts een extra laag is bovenop uw ruimtelijk bewustzijn.

  Welk model is de kleinste Mercedes SUV?

Sommigen zullen het systeem daarom misschien basaal of archaïsch vinden, maar de realiteit is dat autofabrikanten niet in staat zijn om meer te bieden omdat de huidige regelgeving dat niet toestaat. Het systeem is wel degelijk nuttig, vooral wanneer het om lange afstanden op de snelweg gaat.

Is Mercedes Distronic beter dan Tesla Autopilot?

Beide systemen worden door veel deskundigen vaak toonaangevend genoemd, maar Tesla’s Autopilot biedt inderdaad een meer geavanceerde en samenhangende cruise control-ervaring. Tesla is een technologisch softwarebedrijf dat toevallig ook auto’s ontwerpt en bouwt.

Dit is vrij duidelijk omdat de AutoPilot iets beter gekalibreerd is en meer vertrouwen uitstraalt. Dat wil niet zeggen dat het Mercedes systeem slecht is, maar het is niet zo samenhangend als Auto Pilot is.

Is Mercedes Distronic veilig?

Zoals eerder gezegd, is Distronic er niet om uw bewustzijn te vervangen, maar eerder om het aan te vullen. Als u uw verstand gebruikt en op alles let wat er om u heen gebeurt, is het Distronic-systeem inderdaad veilig.

Het systeem zal voorkomen dat u tegen andere auto’s botst door de auto af te remmen, maar als u uw handen niet aan het stuur houdt, zal het systeem u vragen om de controle over te nemen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts