Mercedes biedt in veel van zijn modellen al bijna 15 jaar een Sport-stand aan. Maar alleen de meest recente Mercedes-modellen zijn uitgerust met een specifieke functie genaamd Mercedes-Benz DYNAMIC SELECT, een functie waarmee u kunt kiezen tussen meerdere specifieke rijmodi, afhankelijk van uw stemming.
De nieuwste versie van Mercedes DYNAMIC SELECT heeft ten minste 3 standen: Comfort, ECO en Sport. Sommige modellen beschikken zelfs over een Individual-modus waarmee u de afstelling volledig kunt aanpassen. Bovendien beschikken sommige sportievere modellen over een Sport+ modus waarmee de auto nog strakker wordt afgesteld.
De snelste, meest extreme, speciaal voor AMG gebouwde modellen hebben een specifieke Race-modus. Deze modus is alleen voorbehouden aan echte Mercedes-supercars, zoals de AMG GT-lijn.
Sommige SUV’s bieden ook specifieke rijmodi, zoals Slippery, Off-Road en Off-Road+, afhankelijk van het specifieke model in kwestie.
Comfort-modus
De Comfort Mode of ook wel de Mercedes Mode genoemd, is de standaard rijmodus met de meest comfortabele vering en besturing. Bovendien wordt in deze modus ook de transmissie losser gemaakt, zodat er naadloos kan worden geschakeld en het brandstofverbruik zo laag mogelijk wordt gehouden.
In deze modus is uw Mercedes ook het stilst mogelijk omdat de motor de neiging heeft om in het lagere toerentalbereik te blijven. De nieuwste Mercedes-modellen bieden ook een gloednieuwe “vaarmodus” die de motor uitschakelt wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij snelheden van meer dan 37MPH.
Deze functie is bedoeld om nog meer brandstof te besparen door uit te rusten met behulp van de kinetische energie van de auto. Het systeem schakelt de koppeling weer in zodra de auto kinetische energie begint te verliezen of de bestuurder de pedalen aanraakt. De ingeschakelde zeilmodus wordt in het combi-instrument weergegeven met een pictogram van een zeiljacht.
De Comfort-modus maakt ook gebruik van het ECO Start-Stop-systeem dat de motor bij elke stop uitschakelt om brandstof te besparen.
Sport- en Sport+-modus
Een speciale Sport-modus is precies het tegenovergestelde van de eerder genoemde Comfort-modus, want in deze modus is de ophanging veel stugger, de versnellingsbak is veel sneller en heeft de neiging om de versnellingen in een hoger toerentalbereik te houden. De besturing is ook responsiever en veel scherper, en de gasrespons is ook aanzienlijk opgevoerd.
De besturing wordt een stuk zwaarder omdat de bestuurder de auto nu veel nauwkeuriger kan plaatsen, en zelfs alle kleine stuurcorrecties zullen de auto nog in beweging brengen. De uitlaat wordt iets luider, maar nog steeds vrij beheerst.
De Sport+ modus daarentegen is de meest extreme performance rijmodus in de meeste AMG-modellen. Sport+ is vooral bedoeld voor snel rijden op de snelweg, waarbij veiligheid en stabiliteit voorop staan en comfort en efficiency worden opgeofferd.
In de Sport+ modus is de uitlaat volledig geopend en zijn de functies ECO Start Stop en Varen volledig uitgeschakeld. Deze modus is vooral bedoeld voor liefhebbers, maar toch zijn veel mensen geen fan van de veel te stijve vering van sommige AMG-modellen als de Sport+ modus is ingeschakeld.
Individuele modus en Race-modus
De Individual-modus is de meest indrukwekkende van allemaal, omdat u hiermee alle verschillende aspecten van de rijervaring kunt kiezen. Je kunt kiezen voor een sportievere gasrespons en versnellingsbak, maar voor een comfortabele ophanging en stuurinrichting.
Dit is zeer gunstig, omdat veel Mercedes-AMG-modellen, zoals de vorige E63, ongelooflijk stugge ophangingen hadden, wat de dagelijkse rijeigenschappen een beetje verpest in vergelijking met een gewone E-Klasse. Je kunt ook de uitlaat openzetten wanneer je maar wilt, of hem stiller maken.
Een specifieke Race-modus is alleen beschikbaar voor de Mercedes AMG GT-auto’s, omdat dit speciaal gebouwde supercars zijn. De topmodellen van de AMG GT Black Series zijn goed voor maar liefst 720 pk en zijn volledig afgestemd op het rijden op circuits. Daarom heeft Mercedes besloten dat er een specifieke circuitmodus nodig is om de dynamische capaciteiten van de auto volledig te kunnen benutten.
FAQ Sectie
Welke Mercedes-modellen hebben een speciale Off-Road modus?
Alle Mercedes-SUV’s beschikken over een of andere offroadmodus of zijn al voor licht offroadgebruik ingesteld. Maar de grotere SUV’s, de GLE, en de GLS bieden ook een Bouncing mode aan die uw Mercedes SUV virtueel in een fancy lowrider verandert.
Het doel van deze functie is om de auto los te krijgen als je in diep zand of sneeuw terechtkomt, maar Mercedes weet dat deze functie waarschijnlijk zal worden gebruikt voor Instagram of Tik-Tok show-off doeleinden. Zelfs de Maybach GLS biedt deze functie, en laten we eerlijk zijn, niemand gaat met een chroom-fest Maybach off-roaden.
Welk automerk biedt de meest configureerbare rijmodus?
Een configureerbare rijmodus is standaard geworden in alle Duitse luxewagens van topklasse. Zowel BMW als Audi bieden deze functie al een tijdje aan, maar BMW is degene die de meeste aanpasbaarheid biedt als het gaat om alle aspecten van de rijervaring.
Met BMW’s kunt u alle gebruikelijke parameters aanpassen, zoals de gasrespons, de stijfheid van de ophanging, het gewicht en de precisie van de besturing, de versnellingsbakversnellingen, enz. Maar waar BMW de bovenhand heeft, is de mogelijkheid om ook het remgevoel aan te passen. Bovendien bieden veel BMW modellen meerdere niveaus van versnellingsbakinstelling.
Maakt de sportmodus de auto veiliger bij snel rijden?
Een beetje wel, en een beetje niet. Als u de Sport-modus inschakelt, biedt uw Mercedes meer dynamiek, wat betekent dat de hele aandrijflijn beter op uw input reageert en dat u kleinere stuurcorrecties kunt uitvoeren. Sommige modellen zullen ook lager worden, wat het zwaartepunt verlaagt voor betere rijeigenschappen.
Maar het is ook de moeite waard om te vermelden dat de Traction Control ook losser wordt in de Sport-modus, en vooral in Sport+. Dit betekent dat de auto niet zo snel zal reageren als hij in de comfortmodus zou doen als hij merkt dat de auto tractie verliest.
Dit is zo omdat autoliefhebbers houden van een speelsere auto, maar het betekent ook dat de auto niet zo stabiel zal zijn omdat de tractiecontrole wordt beperkt.