Welke Volvo XC90 moet je vermijden?

Volvo XC90

De Volvo XC90 werd voor het eerst geïntroduceerd in 2003, terwijl de 2e generatie dateert uit 2016. De XC90 van 2016 was de enige grote update van deze populaire middelgrote premium SUV, wat betekent dat je niet echt kunt kiezen tussen veel generaties. Toch gaan we je in dit artikel vertellen welke Volvo XC90 je beter kunt vermijden, dus blijf kijken en ontdek het!

De 2003/2004 XC90 lijkt degene te zijn met de meeste klachten, terwijl het ook een redelijk gedateerd exemplaar is. Dit betekent dat de 2003/2004 XC90 de meeste mensen niet tevreden zal stellen als het gaat om technologie, ruimte, veiligheid en algehele aantrekkingskracht, in ieder geval niet in dit marktsegment.

De 2016 Volvo XC90 was het grootste keerpunt in het leven van de XC90, wat betekent dat de 2016 XC90 het eerste modeljaar is van de 2e generatie XC90. De 2016 XC90 is een compleet andere auto dan alle andere XC90-modellen die ervoor kwamen, wat betekent dat het de lat hoog legt voor nieuwere XC90-modellen om te verbeteren.

Tot slot, maar zeker niet in de laatste plaats, moet je ook de allernieuwste 2023 Volvo XC90 vermijden omdat er een nieuwe XC90 voor de deur staat. De reden waarom je de 2023 moet vermijden is dat hij te veel kost voor wat hij biedt, zeker als je bedenkt dat er geen elektrische varianten zijn en dat hij zelfs niet echt verschilt van de XC90 uit 2016.

Als je op zoek bent naar een tweedehands Volvo XC90, dan kun je het beste even kijken naar de problemen die de Volvo XC90 kan krijgen.

2003/2004 Volvo XC90

De 2003/2004 XC90 was de allereerste XC90 die uitkwam, wat betekent dat Volvo met een schone lei begon toen het de 1e generatie XC90 ontwierp. Dit betekent dat het 2003/2004 model, ook al was het redelijk succesvol, werd/wordt geplaagd door een groot aantal problemen, waarvan sommige de rijervaring volledig kunnen verpesten.

  Alles over 2023 Volvo XC40

Zo is het elektrische systeem van de 2003/2004 XC90 gevoelig voor een heleboel problemen, met name de elektrische ramen, de centrale regelmodule en defecte deursloten. Dit model van de XC90 staat ook bekend om transmissieproblemen die een revisie of een gloednieuwe transmissie nodig kunnen maken.

Het veersysteem is ook vrij problematisch omdat het kan lijden aan bonkende geluiden en mogelijk vroegtijdig versleten schokdempers, lagers en veerpoten. De laatste reden waarom je de 2003/2004 XC90 moet vermijden, is dat hij een beetje te oud is voor het moderne tijdperk omdat hij 90% van de functies mist die de hedendaagse premium SUV rijervaring creëren.

2016 Volvo XC90

De 2016 Volvo XC90 is het eerste model van de 2e generatie van de XC90. De tweede generatie van de XC90 stuwde Volvo naar de top van de markt voor middelgrote premium SUV’s, omdat hij gemakkelijk kan concurreren met de Audi Q7, de BMW X5 en de Mercedes GLE en ze in sommige opzichten zelfs kan verslaan.

Met zo’n grote verandering komen echter ook een paar opmerkelijke nadelen, vooral op het gebied van betrouwbaarheid. Allereerst werd de 2016 XC90 aanvankelijk geplaagd door een hele reeks problemen met het infotainmentsysteem, problemen met de AC en een hele reeks softwarefouten en onvolkomenheden.

Hoewel veel van de problemen zijn opgelost door TSB’s, terugroepacties en algemeen onderhoud, blijft de 2016 XC90 nog steeds de “minst betrouwbare tweede generatie van de XC90” en daarom moest hij in deze lijst worden opgenomen.

  Volvo vs. Volkswagen: Betrouwbaarheid

Daarnaast heeft de 2016 XC90 ook last van mogelijke problemen met de ophanging en hebben dieselmotoren last van injectorproblemen. De luchtvering van de 2016 XC90 maakte er een zeer comfortabele SUV van, maar zorgde ook voor potentieel dure problemen.

2023 Volvo XC90

Het laatste model dat we vandaag bespreken is de nieuwste 2023 Volvo XC90, maar de redenering hierachter is heel anders. Ten eerste is de 2023 XC90 qua prijs vergelijkbaar met al zijn concurrenten (BMW X5, GLE, Q7, Cayenne…), maar de 2023 XC90 is min of meer gewoon een 2016 XC90 met betere betrouwbaarheidsgegevens.

Hoewel dat op zich geen slechte zaak is, betekent het wel dat de 2023 XC90 een beetje tekort komt in vergelijking met sommige van zijn nieuwere rivalen, vooral de Cayenne en de X5, die beide een volledige opfrisbeurt hebben gehad in 2023.

Als je een grote Volvo-fan bent en je wilt de XC90 meer dan alle andere in dit segment, dan zou het een goed idee zijn om een jaar of zo te wachten tot de volgende generatie XC90 uitkomt, wat een grondig opgefrist model zou moeten zijn met EV-motoren en veel meer technologie, luxe en stijl.

FAQ

Moet ik een Volvo XC90 uit 2016 kopen?

Ook al hebben we de 2016 XC90 opgenomen in onze “XC90 om te vermijden” lijst, dat betekent niet dat je hem automatisch moet vermijden. Het betekent eigenlijk dat je voorzichtiger moet zijn bij het kopen van deze auto. Als je een mooi exemplaar van een 2016 XC90 vindt, is het een goed idee om voor de aankoop een volledige inspectie uit te voeren om te weten hoe goed de auto tijdens zijn levensduur is onderhouden.

  Zijn Volvo hybrides goed?

Een Volvo XC90 uit 2016 kan een geweldige aankoop zijn, maar omdat het nu een 7-8 jaar oude auto is, moet hij grondig worden nagekeken en moet hij ook een prijzenswaardig onderhoudsboekje hebben, zelfs als zulke exemplaren veel meer geld kosten.

Moet ik een Volvo XC90 uit 2003 kopen?

De 2003 Volvo XC90 is nu 20 jaar oud en dat betekent dat je heel voorzichtig moet zijn als je er een koopt. Ten eerste was de XC90 uit 2003 nooit de meest betrouwbare premium SUV en 20 jaar op de weg heeft hem ook geen goed gedaan.

Dit model van de XC90 mist 90% van de technologie die we tegenwoordig in auto’s gebruiken, dus als dat je niet stoort, kun je overwegen om een smetteloos exemplaar te kopen, anders heeft het weinig tot geen zin. De reden daarvoor is dat reserveonderdelen nog steeds veel kosten, ook al is hij enorm afgeschreven.

Wanneer komt de nieuwe Volvo XC90 uit?

Als alles volgens plan verloopt, komt de volgende generatie Volvo XC90 ergens in het vierde kwartaal van 2023 of het eerste kwartaal van 2024 op de markt. De nieuwe XC90 zou ook een EV-aandrijflijn moeten krijgen, wat zeer welkom is voor wie soepel, stil en efficiënt wil rijden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts