Zijn Polestar en Volvo hetzelfde?

Polestar was een naam die oorspronkelijk werd gegeven aan een Zweeds raceteam dat voor het eerst werd bedacht als Cyan Racing team door Jan “Flash” Nilsson in 1996 voordat het team werd gekocht door Christian Dahl die het team later omdoopte in Polestar in 2005.

10 jaar later heeft Volvo aangekondigd dat het Polestar heeft gekocht om er een in-house tuningmerk van te maken, net zoals Mercedes AMG heeft gekocht. Dit betekent dat Polestar oorspronkelijk voor Volvo was wat AMG is voor Mercedes, maar dit alles veranderde een jaar later toen Polestar een apart bedrijf werd dat zich richtte op het maken van luxe elektrische auto’s.

Volvo is momenteel in handen van Geely, een Chinees megabedrijf dat vorig jaar meer dan 2 miljoen auto’s verkocht, dat 50% aandelen in Polestar kocht terwijl de overige 50% in handen is van Volvo. Dit betekent dat Polestar nu een apart bedrijf is dat zich in de komende jaren wil losmaken van Volvo om een eigen, apart merkimago te creëren.

Hoewel Polestar en Volvo veel onderdelen met elkaar delen, worden alle Polestar-modellen ontworpen op afzonderlijke platforms. Dit betekent ook dat Volvo door zal gaan met het maken van hun elektrische auto’s, die mogelijk zelfs met Polestar-auto’s kunnen concurreren.

Volvo – De onderneming

Volvo is een Zweedse multinational met het hoofdkantoor in Göteborg, Zweden. Volvo als bedrijf biedt zowel consumentenauto’s, luxe auto’s, commerciële voertuigen, en zelfs allerlei mariene en industriële systemen en financiële diensten die verband houden met hun oorspronkelijke markt bedoelingen.

Volvo werd in 2010 gekocht door Geely, maar het oorspronkelijke bedrijf gaat terug tot begin 1900, toen het bekend stond om de productie van kogellagers. Tegenwoordig heeft Volvo de taak om zijn aanwezigheid in zowel het segment van luxe auto’s als het segment van bedrijfsauto’s te vergroten.

  Wat zijn veelvoorkomende problemen met Volvo?

Volvo is een van de grootste leveranciers van vrachtwagens en bussen voor zwaar gebruik, wat betekent dat dit een groot deel is van wat Volvo doet. Wat auto’s betreft, streeft Volvo er echter naar een volwaardige concurrent te worden van gevestigde Duitse topmerken zoals Audi, BMW en Mercedes.

De SUV’s van Volvo behoren momenteel tot de meest gewilde SUV’s op de markt, met name de XC90, XC60 en XC40. Volvo biedt ook concurrerende sedans zoals de S60 en de S90 en veel begeerlijke en kwaliteit gemaakte estates zoals de V60.

Polestar – De nieuwe onderneming

Sinds Tesla met zijn elektrische auto’s op de markt kwam, besloot de hele autowereld te volgen met hun varianten op de elektrische auto. Omdat de belangstelling voor elektrische auto’s de laatste jaren snel toeneemt en geen tekenen van vertraging vertoont, duiken veel andere merken weer op met hun eigen elektrische auto’s en ontstaan er veel nieuwe elektrische automerken zoals Polestar, Lucid en Rivian.

Volvo en Geely besloten dat het het beste zou zijn om een apart luxe elektrisch automerk op te richten dat zich alleen richt op het ontwerpen van luxe elektrische auto’s. Dit stelt Polestar in staat om een meer gericht, duurzaam merkimago te creëren, vooral als je bedenkt dat Volvo bekend staat om het maken van dieselvrachtwagens en -bussen.

Als zodanig kwam Polestar in 2017 op de markt met de Polestar 1, die later werd gevolgd door de release van de Polestar 2 in 2020. Polestar wil zijn marktaanwezigheid 5-voudig vergroten tegen eind 2025 door minstens 3 nieuwere modellen uit te brengen.

  Hebben Volvos veel problemen?

De Polestar 3 luxe elektrische sport SUV zou het licht moeten zien in 2022, terwijl een grotere SUV en een luxe sedan snel zouden moeten volgen. Het is veilig om te zeggen dat Polestar zich ontwikkelt tot een concurrerend elektrisch autobedrijf, omdat ze zich uitsluitend richten op het aanbieden van de beste elektrische auto’s.

De toekomst van auto’s en koolstofvrij vervoer

Met meer dan 54% van de Amerikanen bereid om ofwel een hybride of een elektrische auto te overwegen als hun volgende auto-aankoop, lijkt het duidelijk dat we aan het begin staan van een uiteindelijke verschuiving naar meer duurzame vervoermiddelen.

Dit alles stelt bedrijven als Polestar in staat zich te concentreren op het ontwerpen van elektrische auto’s, omdat dit in de toekomst de populairste auto’s op de markt zouden moeten zijn. Hoewel we niet kunnen voorspellen wanneer dit zal gebeuren, is het hoogst onwaarschijnlijk dat de snelle populariteitsgroei van elektrische auto’s op korte termijn zal vertragen.

Hybrides beginnen ook bijna alle nieuwere modellen te omvatten die er zijn, maar ze worden gezien als opstapjes tussen ICE-auto’s en volledig elektrische auto’s, wat betekent dat het einddoel is om fossiele brandstoffen volledig te elimineren en vervoer volledig koolstofvrij te maken.

FAQ Sectie

Moet ik de Polestar 2 kopen?

Als u geïnteresseerd bent in het kopen van een elektrische auto als uw volgende auto moet u eens kijken naar de Polestar 2 omdat deze concurrerende elektrische auto heel wat biedt voor het geld. Omdat hij rechtstreeks tegen de Tesla Model 3 is gericht, zou de Polestar 2 het goed moeten doen wat betreft de verkoopcijfers.

Dat gezegd hebbende, heeft de huidige Polestar CEO gezegd dat ze niet geïnteresseerd zijn om “Tesla Killers” te worden, omdat ze een op zichzelf staande merkidentiteit willen creëren die naar binnen gericht is in plaats van naar buiten.

  Heeft een Volvo superbenzine nodig?

Moet ik de Polestar 1 kopen?

De Polestar 1 is een verbluffend mooie hybride auto die gemaakt is om te laten zien wat Polestar kan doen. Dit betekent dat deze auto een beetje een halo-product is dat alleen bedoeld is om het merkimago van Polestar te verhogen. Als zodanig, zou u moeten overwegen de Polestar 1 te kopen als u echt van de auto houdt.

Ook al kost hij meer dan $150k en is het hoogst onwaarschijnlijk dat u een fabriekstoewijzingsslot zult kunnen vinden, moet u niet al te veel geld verliezen omdat de Polestar 1 naar verluidt al uitverkocht is, ook al is er nog steeds belangstelling voor gloednieuwe Polestar 1-modellen.

Waarom ontwerpt Volvo nog elektrische auto’s?

Volvo is een merk met een gevestigd merkimago dat nauwelijks zal veranderen zonder het bedrijf volledig te herstructureren en obscene hoeveelheden geld uit te geven aan marketing. Daarom is Polestar een apart merk geworden, omdat ze hun merkimago van de grond af kunnen munten zonder aanpassingen te doen.

Als zodanig is Polestar bedoeld om een ander soort merkfilosofie te vertegenwoordigen in vergelijking met Volvo, wat in theorie een redelijk groot onderscheid zou moeten maken tussen de komende elektrische auto’s van Volvo en Polestar.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts