Is de BMW 530e een goede auto?

Is de BMW 530e een goede auto?

BMW levert goed presterende, veilige, geavanceerde en hoogwaardige luxe auto’s. De BMW 530 is daarop geen uitzondering. Maar is de BMW 530e een goede auto?

De BMW 530e kan zowel een goede als een slechte auto zijn, afhankelijk van wat u zoekt. Als u een krachtige, luxueuze, comfortabele, veilige en zuinige sedan wilt, dan is dit een goede auto voor u. Maar als u op zoek bent naar een betrouwbare en onderhoudsarme luxeauto met een grote kofferbak, dan is dit een slechte auto voor u.

Geschiedenis van de BMW 530e

De BMW 530e maakt deel uit van de zevende generatie BMW 5-serie. Dit model is vanaf 2017 tot op heden in productie. Hij wordt aangeboden in de carrosserievormen sedan (G30) en wagon (G31). De BMW 530e is leverbaar in twee varianten, met de modellen 530e iPerformance en 530e LCI iPerformance. Beide zijn voorzien van een 2,0-liter B48 I4 turbomotor met elektromotor.

Bovendien wordt het BMW 530 iPerformance model ook geleverd in zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving (xDrive) varianten. Tijdens zijn lancering had de BMW 530e een maximale actieradius van 16 mijl op volledig elektrisch, maar dit werd verhoogd tot 21 mijl in 2020 toen BMW de lithium-ion capaciteit met ongeveer 20% verhoogde.

Kenmerken van de BMW 530e

Uiterlijk

Qua uiterlijk is de BMW 530e een van de best uitziende sedans in zijn klasse. Hij is prachtig vormgegeven met een grote opvallende nierengrille. Hij wordt ook geleverd met 19-inch x 8-inch V-spaaks gepolijste wielen die hem een sportieve uitstraling geven. Het interieur ziet er ook elegant en modern uit met veel geavanceerde functies.

De 2022 BMW 530e heeft een wielbasis van 117,1-inch, een lengte van 195,8-inch, een breedte van 73,5-inch en een hoogte van 58,4-inch.

  Veel voorkomende problemen met BMW 650i

Prestaties

De BMW 530e plug-in hybride sedan presteert goed in vergelijking met de meeste van zijn concurrenten. Hij is uitgerust met een 2,0-liter turbo inline-4 hybride motor die 135 kW produceert en samenwerkt met de 85 kW elektromotor om een maximum van 248 pk en 310 lb-ft koppel te leveren voor het iPerformance model en 292 pk en 310 lb-ft koppel voor het LCI iPerormance model.

Comfort en laadruimte

De BMW 530e is een sedan met 5 zitplaatsen. Hij is vrij ruim en biedt zowel voorin als achterin topcomfort. Hij heeft een totaal passagiersvolume van 98,8 kubieke meter, waar een gezin van vijf uitstekend in past.
Opmerkelijke interieurkenmerken zijn een 4-voudig verstelbare bestuurdersstoel, een 4-voudig verstelbare passagiersstoel, elektrisch bedienbare achterruiten, een sportief lederen stuurwiel, kunstlederen portierbekleding, lendensteun en toegang met afstandsbediening.

Terwijl het interieur van de 530e sedan ruim, geavanceerd en comfortabel is, ontbreekt de kofferruimte redelijk. De auto heeft een totale kofferruimte van 10 kubieke meter, wat vrij klein is. Dat betekent dat een gezin slechts enkele tassen of goederen in de kofferbak kan meenemen.

Veiligheid

BMW maakt altijd enkele van de duurzaamste en veiligste auto’s op de markt. De BMW 530e vormt daarop geen uitzondering, want hij is uitgerust met tal van veiligheidsvoorzieningen. Enkele daarvan zijn elektronische stabiliteitscontrole, actieve dodehoekdetectie, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, waarschuwing voor een frontale botsing en een bandenspecifieke waarschuwing voor een lage bandenspanning.

Brandstofefficiëntie

Het is een hele uitdaging om een BMW te vinden met een goed brandstofrendement, want de meeste BMW’s zijn brandstofvreters. Maar als u op brandstof wilt besparen, is de BMW 530e een van de beste luxe sedans om aan te schaffen. Deze auto heeft een gecombineerde EPA-classificatie van 25 mpg en 62 mpge, voor hybride en elektrische voertuigen.

  Wat is het verschil tussen de BMW X7 en X8?

Actieradius

De nieuwste elektrische voertuigen hebben een uitstekend bereik, maar BMW schiet op dit gebied nog tekort. De BMW 530e heeft namelijk een actieradius van 21 mijl voor de 530e en 18 mijl voor de 530e xDrive varianten. Dat is vrij kort, want de meeste luxe plug-in hybride voertuigen hebben een actieradius van meer dan 25 mijl.

Prijs

De BMW 530e is geen doorsnee sedan. Hij is vrij duur met een startprijs van ongeveer 56.000 dollar voor de BMW 530e achterwielaangedreven variant en ongeveer 58.000 dollar voor de vierwielaangedreven variant. Hun tweedehands auto’s zijn echter iets goedkoper, maar nog steeds duurder dan de gemiddelde sedan.

FAQ

Is het de moeite waard om de BMW 530e te kopen?

Dat hangt af van wat u zoekt. Als u een luxueuze en performante luxesedan wenst met een laag brandstofverbruik, dan is de BMW 530e de investering waard. Maar als u een betrouwbare en onderhoudsarme auto wilt met een grote kofferbak, dan is dit niet de auto voor u.

Na hoeveel kilometer krijgt de BMW 530e problemen?

De BMW 530e is een van de meest betrouwbare BMW 5-Serie modellen. Er zijn echter enkele onderdelen zoals de bougies en bobines die na 30.000 mijl vervangen moeten worden. De meeste ernstige problemen doen zich meestal voor nadat de auto meer dan 150.000 mijl heeft afgelegd. Als u dus op zoek bent naar een kwaliteitsvolle tweedehandswagen, blijf dan weg van een 530e met meer dan 150.000 mijl.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de BMW 530e?

De BMW 530e is een van de meest betrouwbare BMW 5 Reeks modellen op de markt. Toch heeft hij een aantal problemen die geïnteresseerde kopers moeten kennen. Enkele veel voorkomende problemen met de BMW 530e zijn motorstoringen, elektrische problemen, olielekken, EGR problemen, hybride problemen en LED Dagrijverlichting geelachtige verkleuring.

  BMW 328i VS 528i - wat is beter?

Wat zijn de duurste onderdelen om te onderhouden aan de BMW 530e?

Omdat de BMW 530e is uitgerust met de BMW B48 motor, is hij iets duurder in onderhoud dan een gemiddelde auto. Enkele van de duurste onderdelen om te onderhouden zijn de walnootstralen die om de 100.000 mijl vervangen moeten worden en ongeveer 500 dollar kosten en bobines die om de 40.000 tot 90.000 mijl vervangen moeten worden en ongeveer 170 dollar kosten.

Wat is het belangrijkste verschil tussen de BMW 530e sedan en de 530e xDrive?

De BMW 530e en 530e xDrive hebben veel kenmerken gemeen. Het belangrijkste verschil is echter dat de BMW 530e een langere EPA-geschatte actieradius op volledig elektrische energie heeft dan de BMW 530e xDrive. De eerste kan tot 21 mijl volledig elektrisch afleggen, terwijl de tweede slechts tot 18 mijl kan afleggen.

Samenvatting

Al met al is de BMW 530e een mooie, strakke, moderne, luxueuze en zeer efficiënte auto. Hij is ook veilig om in te rijden en is een geweldige gezinsauto. Daar staat tegenover dat hij vrij duur is, minder betrouwbaar en een kleine kofferbak heeft. Over het geheel genomen is het een mooie auto met hoge onderhoudskosten.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts