Is een Mercedes GLA een goede auto?

De Mercedes Benz GLA-Klasse is de instap-SUV van Mercedes die zowel bezitters van een hatchback als degenen die willen profiteren van een verhoogde SUV-achtige rijpositie hoopt te lokken. De GLA is in feite een A-Klasse op stelten en dat is overduidelijk zodra je zowel het exterieur als het interieur van de GLA in het vizier krijgt.

Dat was vroeger een probleem met het vorige model, dat helemaal niet zo SUV-achtig was: het zag eruit en voelde aan als een opgeblazen hatchback, terwijl het ook niet op hetzelfde niveau stond als de Audi Q3, de BMW X1 en de Volvo XC40. De nieuwe GLA is een heel ander verhaal, want hij is mijlenver beter dan het vorige model en kan zich moeiteloos meten met de Q3, de X1 en de XC40.

De GLA is inderdaad een goede auto voor wie een crossover/subcompacte SUV met veel luxueuze voorzieningen en een over het algemeen comfortabele rijervaring zoekt. De GLA biedt het beste interieur van al zijn concurrenten en de rijervaring is ook van topklasse.

Qua betrouwbaarheid is de GLA gemiddeld, maar we moeten nog een paar jaar wachten voordat we de GLA volledig kunnen beoordelen. In tegenstelling tot de vorige GLA, is de nieuwe zeker zijn premium Mercedes badge waard omdat hij een echte 21e eeuwse Mercedes Benz ervaring biedt.

Mercedes Benz GLA – De meest luxueuze subcompact/crossover SUV

In het segment van de luxe subcompacte SUV’s onderscheidt de GLA zich van de Audi Q3, de BMW X1 en de Volvo XC40 als de meest luxueuze opties. De GLA biedt het meest futuristisch ogende interieurdesign dat op het gebied van pure esthetiek niet kan worden geëvenaard.

  Wat is de beste Mercedes voor rijden in de winter?

Kwalitatief zijn de Q3 en de XC40 min of meer gelijkwaardig, terwijl de X1 inderdaad beter gebouwd is, maar tekortschiet op het gebied van design. Als u wilt dat uw GLA eruitziet als een echte Mercedes, zult u er echter voor moeten betalen, want alleen de high-spec modellen zien er zo goed uit als een Mercedes betaamt.

De GLA krijgt ook het fraaie Mercedes MB UX infotainmentsysteem dat is ondergebracht achter een groot glazen paneel. Comfortabele, elektrisch verstelbare lederen stoelen, een high-end audiosysteem, indrukwekkende ambianceverlichting, aluminium, zwart pianoplastic en een pannendak zijn allemaal leverbaar voor de GLA en ze maken de auto inderdaad specialer.

Waar de GLA het ook aflegt tegen de concurrentie is zowel het exterieurdesign als de aantrekkingskracht van de badge. De GLA oogt geraffineerder, de Q3 oogt wat jeugdiger, de X1 is al wat op leeftijd en de XC40 oogt wat onbeslist.

Mercedes GLA – Waarde en aandrijflijnopties

De GLA 250 is het enige reguliere Mercedes GLA-model dat je op dit moment kunt kopen en hij begint bij $ 36.230 voor de non-4MATIC-versie, maar als je 4MATIC wilt, zul je $ 2.000 meer moeten betalen. De GLA 250 wordt geleverd met een inline 2.0L 4-cilinder met turbocharger die 221pk en 258lb-ft aan koppel voortstuwt.

Deze motor is ook in staat om terug te keren midden jaren ’20 wat MPG betreft, maar dit cijfer varieert sterk afhankelijk van hoe je de auto rijdt. Hiermee bereikt de GLA250 vanuit stilstand 60 km/u in ongeveer 6,6 seconden als hij is uitgerust met 4MATIC en 6,8 seconden zonder.

Als dit niet genoeg voor u is en u veel geld wilt uitgeven aan een instap-SUV van Mercedes, biedt de GLA 35 een door AMG verbeterde 2.0L turbo 4 die 302 pk en 295 lb-ft aan koppel levert. Als u echter de grootste en de slechtste wilt, moet u gaan voor de GLA 45 AMG, die een handgemaakte 2.0L 4-cilinder AMG-motor met 382 pk en 354 lb-ft van het koppel biedt.

  Welke Mercedes heeft een 6-cilinder motor?

De GLA 35 begint bij 47.550 dollar, terwijl de topversie van de GLA 45 begint bij maar liefst 54.500 dollar. In wezen bieden alle GLA-modellen een 2.0L motor en moet je het gewoon bij de 4MATIC GLA 250 houden met een extra $20.000 in de pocket.

Mercedes GLA – Praktisch en veilig

In vergelijking met de concurrentie schiet de GLA tekort op het gebied van praktische bruikbaarheid, want van alle premium subcompacte SUV’s heeft hij de kleinste kofferbak. Ook wat de zitruimte betreft, is de GLA niet om over naar huis te schrijven, want hij biedt minder ruimte dan alle andere premium executive subcompact SUV’s.

De verschillen zijn hier echter niet zo substantieel, zodat dit uw uiteindelijke beslissing niet al te zeer zou moeten beïnvloeden. Op het gebied van veiligheid biedt de GLA indrukwekkende resultaten in zowel de passieve als de actieve veiligheidscategorieën, want alle botsproevenorganisaties hebben de GLA een maximumscore van 5 sterren toegekend.

Vermeldenswaard is wel dat veel veiligheidssystemen die de GLA biedt optioneel zijn, wat betekent dat u meer zult moeten betalen om zo veilig mogelijk te zijn.

FAQ Sectie

Is de Mercedes GLA sportief om te rijden?

De Mercedes GLA rijdt als elke andere premium subcompacte SUV, maar heeft in vergelijking met de concurrentie een beter onderstel. Als het op sportief rijden aankomt, is de GLA in zijn basisvorm toereikend, terwijl de AMG-modellen er een schepje bovenop doen.

  Mercedes Benz CLK klasse betrouwbaarheid

Maar meer dan 60.000 dollar uitgeven voor een GLA 45 AMG met matige opties is nogal onzinnig, aangezien de GLA het instapmodel van Mercedes is. Ter vergelijking: een gloednieuwe middelgrote GLE 350 SUV begint bij 55.700 dollar.

Is de Mercedes GLA een begerenswaardige auto?

Elke auto die de driepuntige ster draagt, is begeerlijk, ongeacht het specifieke segment. Toch kan de GLA op het gebied van begeerlijkheid niet tippen aan een andere grotere Mercedes SUV. Het is per slot van rekening een subcompacte SUV die geen hoofden doet omdraaien.

Toch is de GLA een uiterst populaire auto, want het segment van de crossovers/kleine SUV’s is inmiddels het populairste autosegment ter wereld.

Is de Mercedes GLA de moeite waard?

De Mercedes GLA is inderdaad de moeite waard als u op zoek bent naar een kleine luxe SUV die zowel in de stad als op de snelweg zijn mannetje kan staan. De GLA biedt het mooiste interieurdesign uit zijn klasse en ook de rijkwaliteiten van de GLA zijn toonaangevend in zijn klasse.

De GLA kost meer dan sommige van zijn concurrenten als je de optielijst opdraait, maar de GLA is een Mercedes, en de XC40 is een Volvo, hoe je het ook bekijkt. De Q3 is misschien wel de naaste concurrent van de GLA, want hij is net zo luxueus en begeerlijk, maar merkentrouw zal u waarschijnlijk op één of andere manier overhalen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts