Is undercoating de moeite waard op een nieuwe auto?

Moderne auto’s zijn vanaf de fabriek beschermd tegen roest, en er is echt geen noodzaak voor extra roestbehandelingen. Een dealer kan u misschien anders vertellen, maar alle nieuwere auto’s zijn beschermd tegen roest. BMW bijvoorbeeld biedt een 12 jaar lange roestbeschermingsgarantie.

Bovendien, als u besluit om de bescherming te maximaliseren en te kiezen voor underbody coating, als het werk niet correct wordt gedaan kan het zelfs de kans op corrosie vergroten. Bovendien, als u al een roestbescherming met garantie heeft, kan een aftermarket bescherming zelfs uw garantie ongeldig maken.

Wanneer u tegenwoordig een auto koopt, bieden dealers u tonnen verschillende diensten aan zoals undercoating of verschillende stofbeschermingen. De meeste van deze diensten zijn gewoon een manier voor de verkoper om een paar extra dollars te verdienen, en ze zijn niet allemaal zo noodzakelijk.

Het undercoaten van een gebruikte auto is wel zinvoller, vooral als de auto meer dan 10-15 jaar oud is. Ongunstige weersomstandigheden, zoutophoping, hoe lang bent u van plan uw auto te houden zijn allemaal redenen om te overwegen wanneer we het hebben over undercoaten.

Een nieuwe/gebruikte auto van een undercoating voorzien

Er zijn enkele voor- en nadelen aan het undercoaten van een gloednieuwe auto. De onderkant van een nieuwe auto is waarschijnlijk zo schoon als het ooit zal zijn, en dit is een goed moment om roestbescherming aan te brengen. Als u van plan bent de auto nog tientallen jaren te houden, ga dan uw gang en vraag om undercoating aan te brengen.

Als u een gebruikte auto wilt laten undercoaten, zitten er veel vuildeeltjes op de onderkant van de auto die er moeilijk helemaal uit te krijgen zijn. Hoe goed u de auto ook schoonmaakt, hij zal nooit meer zo schoon worden als toen hij de fabriek verliet.

  Moet ik mijn auto wassen voordat ik hem roestvrij maak?

Verschillende manieren van undercoating/roestbescherming

Er zijn veel verschillende undercoating/roestwerende technieken waar men uit kan kiezen. Of het nu een $120-150 druppel/druppel/tar spray of een $500-1000 elektronische module methode is, het kennen van de specifieke kenmerken van al deze methodes zal u helpen beslissen welke het beste voor u is.

De nieuwste, meest veelbelovende technologie van al deze is een strategisch geplaatste elektronische module die een zwakke stroom door de carrosseriepanelen van de auto zendt die in theorie het metaal zou moeten tegenhouden van het reageren met vocht en zuurstof. Deze technologie is echter nog gloednieuw, en de kritieken zijn eerder gemengd.

Een van de meest gebruikelijke manieren om uw auto tegen roest te beschermen is undercoating. Deze techniek bestaat uit het spuiten van een oplossing op teerbasis op alle blootgestelde carrosseriepanelen. Dit soort coatings wordt meestal aangebracht op het onderstel van de auto, maar ze vereisen een grondige toepassing. Indien niet correct gedaan, kunnen deze barsten en kan er vocht in komen.

Druppelolie spray en druppelloos olie spray zijn de twee meest voorkomende middelen van roest bescherming. De druppel oliespray is waarschijnlijk een beter idee omdat deze techniek alle hoekjes en spleetjes beter kan bereiken, en de druppelloze vereist dat u in specifieke carrosseriepanelen boort, en dat is nooit een goed idee.

Aanbrengen en verwijderen van roestbescherming

Nadat u alle opties hebt overwogen, wilt u misschien het aanbrengen zelf proberen. U zult van tevoren alle juiste materialen nodig hebben, zoals een speciale ontvetter, veel microvezeldoeken, donkere autolak, borstels, undercoatingmateriaal, undercoatingverwijderingsmateriaal, slijptol, primer en veel schuurpapier.

  Is undercoating de moeite waard op een BMW

U moet beginnen met het grondig reinigen van de onderkant van de auto. Het wordt aanbevolen dat u op dit punt een takel gebruikt. Breng eerst de ontvetter aan en maak het oppervlak schoon, daarna moet u alle zichtbare roestplekken wegslijpen als die er zijn. Een speciale veiligheidsbril wordt aanbevolen. Schuur alle overgebleven roest met schuurpapier korrel 220+.

Veeg al het stof weg, breng een grondlaag aan op alle plaatsen waar u hebt geslepen, en verf alle geprimerde gebieden met speciale zwarte autolak. Wacht tot de verf volledig is opgedroogd en breng de undercoating aan op alle blootgestelde delen. Een rubberen undercoating is altijd een goed idee omdat het de onderkant wat beter beschermt.

Het is vrij gemakkelijk om dit soort undercoating oplossingen te verwijderen. Het enige wat u hoeft te doen is een speciale spray kopen voor het verwijderen van undercoating, deze op het oppervlak spuiten en wachten tot de undercoating zachter wordt. Op dit punt moet je gewoon een schraper nemen en alle resterende coatings schrapen tot je een schoon oppervlak hebt.

FAQ Sectie

Welke roestwerende techniek is de beste?

De beste manier om uw auto tegen roest te beschermen is door druppelolie te spuiten. De belangrijkste voordelen van deze techniek zijn vooral de prijs, want ze kost slechts 100-150 dollar, en het gemak waarmee ze kan worden aangebracht. Bovendien kunt u met deze techniek alle krappe spleten bereiken zonder dat u hoeft te boren of te demonteren.

Nadat u de druppeloliebus hebt aangebracht, duurt het gewoonlijk tot 48 uur voordat de coating in alle aangewezen gebieden is gedruppeld. Daarna verhardt de druppel en biedt een degelijke roestbescherming.

  Hoe voorkom ik dat mijn auto gaat roesten?

Moet ik de undercoating zelf aanbrengen?

Het is aan te bevelen om het aan een vakman over te laten, maar als u graag aan uw auto werkt, moet u het eens proberen. Maar zorg ervoor dat u over al het nodige materiaal beschikt, vooral over een takel en een bril met oogbescherming.

Nadat je het hebt aangebracht, wacht je een paar dagen voordat je de auto meeneemt voor een inspectie. Het is altijd een goed idee om er een ervaren vakman naar te laten kijken, om er zeker van te zijn dat alles is zoals het moet zijn.

Hoe vaak moet ik mijn auto overspuiten?

Als u eenmaal de grondverf heeft aangebracht, moet u ook dit proces minstens een keer per jaar herhalen. Dat is van het grootste belang, want als u dat niet doet, kan de oudere undercoating loslaten en vocht tussen de coating en de kwetsbare delen laten komen, wat veel erger is dan helemaal geen undercoating.

Als u kiest voor een eersteklas undercoating, is een jaar meestal de termijn, maar veel minder dure undercoatingoplossingen gaan maar een paar maanden mee. Zorg er dus voor dat u goed op de hoogte bent van alle bijzonderheden van de door u gewenste undercoating-oplossing.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts