Veel voorkomende Ford 1.5 TDCi motorproblemen

Ford Focus

Ford staat bekend om het maken van enkele van ’s werelds beste motoren, maar de meeste daarvan zijn grote en krachtige V8 muscle car motoren die niet de enige motoren zijn die Ford maakt. Aan de onderkant van het spectrum staat de 1.5L TDCi, die is ontworpen voor de massamarkt, wat betekent dat hij de tand des tijds nog beter moet kunnen doorstaan dan een Ford V8, die doorgaans niet zo veel kilometers maakt.

Als zodanig gaan we alle voorkomende Ford 1.5 TDCi motorproblemen noemen en u vertellen wat u moet weten als het tijd is om het te repareren. Kloppende geluiden lijken een ding met deze motoren, terwijl de nokkenas is ook bekend om problemen te veroorzaken. Andere problemen zijn problemen met de EGR-klep en mogelijke olielekken.

Al met al lijkt de 1.5 TDCi een redelijk betrouwbare motor, omdat veel mensen er honderdduizenden kilometers mee rijden zonder dat er grote mechanische revisies of verbouwingen nodig zijn. Als zodanig is het noodzakelijk dat u goed voor deze motor zorgt, wat betekent dat u alle onderhoud en reparaties uitvoert wanneer dat nodig is.

Toch kunnen er dingen gebeuren en kan uw motor ernstige problemen krijgen, zelfs als u er alles aan doet. Het is helaas een ding met vrijwel alle motoren die er zijn, maar een dit is zeker, het doen van alles wat je moet doen op tijd gaat de kans op iets ongewoons ooit plaatsvinden te verlagen.

Kloppende geluiden

Voor de 1.5 TDCi zijn vaak kloppende geluiden gemeld. Enkele eigenaren hebben gemeld dat dit met tussenpozen gebeurde en zelfs leidde tot het voortijdig afsterven van de motor. De drijfstangen worden soms in verband gebracht met deze problemen en problemen met drijfstangen zijn inderdaad ernstig en moeten onmiddellijk worden aangepakt.

  Ford Mustang Mach-E Betrouwbaarheid

Het beste is om uw auto naar een dealer of een Ford-specialist te brengen op het moment dat u vreemde geluiden uit het motorgebied opmerkt. Geluiden zoals deze hebben de neiging te leiden tot een mechanisch mankement, mogelijk zelfs distributiekettingen, die in sommige gevallen terminaal kunnen zijn.

Problemen met de nokkenas

Een van de meer opvallende terugroepacties in verband met de 1.5L diesel is die in verband met problemen met de nokkenas. De tandwielen van de nokkenas kunnen breken, wat vrij ernstige problemen kan veroorzaken. Sommigen stellen zelfs dat de nokkenas om de 7-9 jaar of zo moet worden vervangen, omdat deze problemen zich meerdere malen kunnen voordoen, zelfs nadat de nokkenas is vervangen.

Als het nokkenastandwiel losraakt van de klinknagel, kan dat ook riemproblemen veroorzaken. Als dat gebeurt, kan uw motor in grote problemen komen. Breng uw auto daarom naar een monteur zoals vermeld in de paragraaf hierboven, want problemen als deze negeren kan ook terminaal zijn.

Problemen met de EGR-klep

De EGR (uitlaatgasrecirculatieklep) heeft als taak de brandstofdampen te controleren en te gebruiken voor het verbrandingsproces, waardoor de motor minder schadelijk is voor het milieu en tegelijkertijd efficiënter werkt. Als de EGR-klep problemen veroorzaakt, kunt u dat merken aan overmatig roken, slechte MPG, inconsistent vermogen en overmatige dieselgeuren.

Het beste zou zijn om de EGR-klep schoon te maken, want dat kan het probleem soms goedkoop oplossen. Als dit probleem echter langere tijd aanhoudt, zelfs nadat je de klep hebt schoongemaakt, kun je het beste alle leidingen die van en naar de EGR-klep lopen inspecteren en het systeem testen op eventuele lekkages. Tenslotte is het vervangen van de EGR-klep in dit geval altijd het beste idee.

  Ford Bronco Sport Betrouwbaarheid

Olielekken

Olielekkages komen vaak voor bij allerlei motoren en bij de 1.5 TDCi is dat niet anders. De meest voorkomende plaatsen waar een olielek kan ontstaan zijn de pakkingen op de pan, die niet van de beste kwaliteit zijn. De afdichtingen van de olieleidingen kunnen na verloop van tijd verslechteren, terwijl de olieleidingen zelf stevig genoeg zijn om niet te lekken.

Hoe dan ook, het is altijd het beste om een lektest uit te voeren, vooral als u plassen onder de auto opmerkt. Het controleren van de oliepeilstok en het bijvullen van de olie wanneer u merkt dat deze ontbreekt, is slechts een manier om het probleem te verlengen. Test de auto op lekkages en repareer/vervang alle onderdelen die deze veroorzaken.

FAQ Sectie

Welke Ford-modellen gebruiken de 1.5 TDCi-motor?

De Ford 1.5 TDCi-motor wordt in het hele Ford dieselgamma gebruikt, van auto’s zoals de Fiesta tot de Ford C-Max, een grote gezinsauto. De reden waarom Ford deze motor in zijn hele gamma gebruikt, is dat hij goedkoop is om te kopen, goedkoop is om te tanken, redelijk betrouwbaar is en redelijk lang meegaat, allemaal kwaliteiten die nodig zijn voor goede auto’s voor dagelijks gebruik.

De 1.5 TDCi levert tussen 75 en 120 pk, wat hem niet overdreven krachtig maakt, maar het koppel van 185-270 Nm is meer dan voldoende voor het typische gebruik van deze motor.

  Veel voorkomende Ford Focus transmissie problemen

Welke dieselmotoren biedt Ford aan?

Ford heeft heel wat dieselmotoren in zijn gamma. De 1.5L is nu de kleinste dieselmotor van Ford, terwijl de Heavy Duty-trucks van topklasse motoren hebben met een cilinderinhoud van meer dan 7 liter. In principe zijn deze allemaal ontworpen om honderdduizenden kilometers mee te gaan en ze zijn allemaal redelijk betrouwbaar.

De topspecificatie Powerstoke-eenheden zijn beesten als het gaat om koppel, slepen en vervoeren, terwijl kleinere diesels het beste zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en zelfs langeafstandsritten over de snelweg.

Moet ik een Ford 1.5 TDCi kopen?

Als u een betaalbare, betrouwbare en gebruiksvriendelijke Ford wilt met een adequate dieselmotor, dan is de 1.5L TDCi een heel goede keuze. Als u goed voor deze motor zorgt, zou hij alle dagelijkse belastingen moeten kunnen doorstaan zonder grote mechanische problemen, of zelfs helemaal geen.

Het idee achter deze motor is dat u alle potentiële problemen onder controle houdt. Het zijn misschien niet de beste dieselmotoren op de markt, maar ze zijn meer dan voldoende voor wat ze moeten doen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts