Veel voorkomende problemen met de Renault Sandero

Renault Sandero

De Renault/Dacia Sandero is een subcompacte auto gemaakt door zowel Renault als de Roemeense dochteronderneming Dacia. De Sandero kwam uit in 2008 en is sindsdien twee keer volledig opnieuw ontworpen. De laatste, 3e generatie van de Sandero kwam uit in 2020 en wordt nog steeds wereldwijd geproduceerd en verkocht.

In dit artikel bespreken we alle veelvoorkomende problemen met de Dacia Sandero, wat betekent dat we alles op een rijtje zetten wat er mis is met de Sandero, gevolgd door nuttig advies over hoe je deze problemen in de toekomst kunt vermijden. Sommige van deze problemen zijn inderdaad erger dan andere, wat betekent dat voor sommige professionele hulp nodig is.

De meest voorkomende problemen met de Renault Sandero zijn roestproblemen, problemen met het elektrische systeem, ECU-fouten, problemen met de DPF en problemen met de hogedrukbrandstofpomp (HPFP). Oudere modellen van de Sandero zijn inderdaad problematischer, terwijl latere modellen robuuster zijn.

Hoe dan ook, de Sandero is een degelijke, betaalbare en populaire subcompacte auto met een aanzienlijke aanhang dankzij het feit dat hij een aantal keer in Top Gear is verschenen. Als je op zoek bent naar een Sandero, lees dan dit artikel om te weten te komen waar je op moet letten en hoe je kunt voorkomen dat je een citroen koopt.

Roestproblemen

Dit is een probleem dat voornamelijk voorkomt bij de 1e generatie van de Sandero, maar in veel rapporten staat dat Sandero-modellen van 2013-2016 ook gevoelig zijn voor roest. Dit was een behoorlijk groot probleem voor Renault/Dacia, waardoor ze hun garantiedekking hebben uitgebreid van 5 naar 7 zeven jaar om tegemoet te komen aan de zorgen van klanten.

  Is de Renault Modus een goede auto?

De kans dat je auto gaat roesten wordt echter steeds groter naarmate hij meer kilometers maakt en langer op de weg blijft. Eén bron stelt dat de Indiase fabriek er niet in is geslaagd om een goed verfmengsel te leveren dat rechtstreeks verband houdt met roest en corrosie. Bovendien zeggen sommige rapporten in Europa dat oudere Renault/Dacia-auto’s minder roestgevoelig zijn dan nieuwere auto’s.

Elektrische problemen

Er zijn talloze meldingen over de Dacia/Renault Sandero met een grote verscheidenheid aan elektrische problemen, waarvan de meeste gelukkig geen invloed hebben op de rijeigenschappen van de auto. De meest voorkomende elektrische problemen zijn onder andere defecte infotainmentsystemen die kunnen uitvallen of bevriezen. Problemen met de airconditioning worden ook vaak gemeld, omdat de auto de cabine niet snel kan afkoelen/opwarmen.

Een van de meer opvallende problemen is een probleem met kapotte koplampen, die ’s nachts een gevaar voor de veiligheid kunnen vormen. Kleinere problemen zoals problemen met de elektrische ramen of de elektrische sloten zijn ook gemeld, maar niet zo vaak als de hierboven genoemde problemen.

Problemen met DPF

Als je symptomen tegenkomt zoals verminderde motorprestaties, waarschuwingslampjes, een verhoogd brandstofverbruik of problemen met starten/starten, is de kans groot dat je DPF-filter de schuldige is. Na verloop van tijd kan het DPF verstopt raken met roet, wat tot een aantal problemen kan leiden. Om dit te verhelpen, moet je het DPF reinigen of vervangen, wat niet goedkoop is.

Om deze problemen te voorkomen, moet je alle geplande onderhoudsintervallen volgen en je rijgewoonten aanpassen. Dit kan betekenen dat je met hogere snelheden of gedurende langere perioden moet rijden om de motor de kans te geven hogere temperaturen te bereiken en opgehoopt roet in het filter te verbranden.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Scenic

Problemen met de ECU

De elektronische regeleenheid (ECU) is een essentieel onderdeel van elke moderne auto, ook van de Dacia Sandero. Het is verantwoordelijk voor het regelen van veel motorfuncties, zoals brandstofinjectie, ontstekingstijdstip en emissieregeling. Het kan echter ook defect raken en allerlei problemen veroorzaken.

Denk hierbij aan onregelmatig gedrag, zoals ruw stationair draaien, inconsistente acceleratie en een laag brandstofverbruik. Omdat de elektronische regeleenheid belast is met het regelen van een aantal essentiële zaken, is het belangrijk om deze zo snel mogelijk te laten nakijken om te voorkomen dat er later nog meer problemen ontstaan.

Problemen met de hogedrukbrandstofpomp

Als de HPFP het begeeft, krijgt je motor te weinig brandstof en zal hij waarschijnlijk afslaan en weigeren te starten. HPFP-problemen kunnen ook gepaard gaan met vroege ontstekingsfouten, ruw stationair lopen en verminderde motorprestaties. Een manier om te zien of uw HPFP werkt, is door te luisteren of het aanslaat wanneer u het contact inschakelt.
Als je de HPFP niet hoort aanslaan, of als hij te luidruchtig of inconsistent is, is de kans groot dat hij het uiteindelijk begeeft en vervangen moet worden.

FAQ

Is de Renault/Dacia Sandero een betrouwbare auto?

Op het gebied van betrouwbaarheid heeft de Sandero het goed gedaan in onafhankelijke onderzoeken en rankings. De Sandero scoort bijvoorbeeld hoog in het jaarlijkse betrouwbaarheidsonderzoek van What Car? en in de JD Power Vehicle Dependability Study van 2020 werd de Sandero beoordeeld als een van de betrouwbaarste kleine auto’s op de Britse markt.

  Veelvoorkomende problemen met de Renault Trafic

Om betrouwbaar te zijn, moet je echter regelmatig al het essentiële onderhoud uitvoeren, zoals olie verversen, oliefilter vervangen, remmen onderhouden, versnellingsbakvloeistof vervangen, luchtfilter vervangen, enz.

Bestaat er een elektrische Renault/Dacia Sandero?

Op dit moment zijn er nog geen elektrische Sandero-modellen te koop, maar Dacia en Renault werken er hard aan om in de komende jaren veel EV’s te introduceren. Het gaat om de Dacia/Renault Spring Electric, een subcompacte betaalbare EV die veel kopers hoopt aan te trekken met zijn betaalbare prijs.

Renault en Dacia bieden in de toekomst misschien een elektrische versie van de Sandero aan, omdat veel autofabrikanten steeds meer overstappen op elektrische aandrijflijnen om te voldoen aan de emissieregelgeving en de vraag van consumenten naar elektrische voertuigen, maar we zullen moeten afwachten.

Waarom is de Sandero zowel Renault als Dacia?

De Renault Sandero is een auto die wordt geproduceerd door Renault in samenwerking met zijn dochteronderneming Dacia. Renault heeft een meerderheidsaandeel in Dacia, een Roemeense autofabrikant die betaalbare auto’s produceert voor budgetbewuste kopers.

Op sommige markten wordt de Sandero verkocht als Renault, terwijl hij op andere markten als Dacia wordt verkocht. De merkkeuze hangt af van verschillende factoren, waaronder marktpositionering en merkbekendheid. Renault wil deze twee merken ook scheiden in meer concurrerende en geavanceerde markten zoals Europa om een hogere Renault-merkwaarde te behouden.

Renault Sandero

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts