Veel voorkomende problemen met Mercedes W211

De Mercedes Benz W211 is een middelgrote luxe sedan die tussen 2002 en 2009 in productie is geweest. Dit betekent dat de W211 nu een 20 jaar oude auto is, en dus niet meer zo betrouwbaar als hij ooit was. Dit maakt de W211 echter niet slecht, het betekent alleen dat u hem moet onderhouden als u wilt dat hij nog langer meegaat.

De meest voorkomende problemen die de W211 teisteren, hebben te maken met de nokkenaspositiesensor, de ophanging, de SBC-pomp (Sensotronic Brake Control), de elektronica en de radiatorafdichting van de oliekoeler. Het is bekend dat deze een paar keer defect raken tijdens de levensduur van een W211.

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat de W211 een van de meest betrouwbare Mercedes modellen van na 2000 is, dit is vrij duidelijk gezien het feit dat veel van deze modellen de grens van een miljoen kilometer hebben overschreden. Dit is alleen mogelijk als u de auto goed onderhoudt.

Al met al kan gerust gezegd worden dat een W211 een van de meest iconische Mercedes sedans is, dat is vooral het geval omdat de W211 een van de best verkochte E-Klasse modellen is die er zijn. Dit is een belangrijk feit, want Mercedes wist in de loop van de geschiedenis meer dan 13 miljoen E-Klassen te verkopen.

Mercedes W211 nokkenaspositiesensor

De nokkenaspositiesensor speelt een vitale rol omdat hij de impuls bepaalt waarmee de brandstof in de motor wordt ingespoten, wat betekent dat hij de motortiming synchroniseert. Als u het gevreesde motorcontrolelampje op uw dashboard krijgt en als het motorcontrolelampje wordt ondersteund door afslaan van de motor of verminderd motorvermogen, is de kans groot dat de nokkenaspositiesensor de schuldige is.

  Kan de grille van een Mercedes worden vervangen?

Het vervangen van deze sensoren is vrij eenvoudig en veel Mercedes monteurs zijn hiermee vertrouwd, dus het zou niet moeilijk moeten zijn om dit probleem op te lossen. Deze hebben de neiging om te mislukken een paar keer tijdens het leven van een W211 dus zorg ervoor om te controleren op deze als u geïnteresseerd bent in het kopen van de W211.

Mercedes W211 ophanging problemen

De W211 is beschikbaar met een vroege versie van het Mercedes AIRMATIC luchtveersysteem dat bekend staat om problemen te veroorzaken, vooral als er niet de hele tijd met de auto wordt gereden. Deze veroorzaken meestal problemen op de achteras, dus als u een W211 met ongelijke rijhoogte ziet, is een defecte luchtvering waarschijnlijk het geval.

Zelfs als er constant met de auto wordt gereden, is het bekend dat de luchtcompressor het begeeft, terwijl de airbags die de auto omhoog duwen soms de neiging hebben om te lekken. Deze zijn een bekend probleem van de W211, dus de vaststelling van deze moet ook niet al te groot van een probleem, maar pas op als deze kunnen kosten veel geld.

Mercedes W211 SBC problemen

SBC, of met andere woorden Sensotronic Brake Control, is een slim elektro-hydraulisch systeem waarbij de remmen worden bediend via een delicaat servomechanisme. Veel Mercedes specialisten zeggen dat het SBC systeem bekend staat om defecten na ongeveer 200k-300k rem bedieningen. Mercedes bood zelfs een speciale garantie op dit onderdeel omdat het nogal wat geld kost om het te repareren.

  4MATIC vs 4MATIC Plus - verschil, voordelen en nadelen

Het is ook vermeldenswaard dat de 2006 W211 refresh veel van deze problemen opgelost, maar als je na de pre-facelift versie, zorg ervoor dat u op zoek naar een gele sticker op de SBC pomp zelf, omdat het vermeldt de datum waarop deze voor het laatst werden vervangen.

Mercedes W211 elektrische problemen

Een 20 jaar oude Mercedes is een bekend recept voor allerlei elektrische problemen, zoals problemen met het instrumentencluster op het dashboard, problemen met de verlichting aan de buitenkant, problemen met het mechanisme van het schuifdak, problemen met de elektrische ramen en vele andere problemen met de accessoires in de auto.

Deze zijn meestal gemakkelijk te verhelpen, maar het probleem is dat ze de neiging hebben om in de hele W211 op te duiken. Dit betekent dat het bezitten van een W211 zonder een enkel elektrisch probleem inderdaad een hele opgave is.

Mercedes W211 oliekoeler radiator afdichting probleem

De oliekoeler is ontworpen om de motorolie te koelen, wat betekent dat uw W211 zonder deze koeler vatbaar is voor oververhitting, vooral tijdens warmere maanden en als u met de auto in stop-and-go verkeer rijdt. Het probleem hier is dat de dichtingen rond de oliekoeler de neiging hebben te desintegreren aangezien zij niet uit duurzaam materiaal worden gebouwd.

Als deze afdichtingen slecht worden, zullen ze olielekken vormen die een ravage kunnen aanrichten op alle omringende onderdelen in uw motorruimte. Als dusdanig, houd een oogje op deze als u in het kopen van een W211 geinteresseerd bent.

FAQ Sectie

Hoe lang kan een Mercedes W211 meegaan?

Dat hangt af van een groot aantal factoren, vooral van het onderhoud. Sommige motoren, vooral sommige dieselmotoren, hebben een levensduur van meer dan een miljoen kilometer. De meest betrouwbare en duurzame benzinemotoren lijken de 4-cilindermotoren te zijn.

  2022 Mercedes EQS vs Porsche Taycan

Het is veilig om aan te nemen dat alle goed onderhouden W211 modellen minstens 500.000 mijl meegaan zonder grote revisies. Het internet staat bol van trotse eigenaars die maar al te graag aan de wereld laten zien dat hun W211’s zelfs het dubbele daarvan overschrijden.

Is de Mercedes W211 een klassieker?

Dat hangt ervan af wat voor u de belangrijkste factor is. In sommige landen, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, moet een auto meer dan 20 jaar oud zijn om als klassieker te worden aangemerkt. Dit betekent dat vroege W211-modellen als klassiekers kunnen worden beschouwd.

Dit betekent dat deze auto’s geen wegenbelasting meer hoeven te betalen, maar sommige landen hebben die lat verhoogd tot 40 jaar oud.

Is de Mercedes W211 een goede investering?

Als u geld wilt verdienen door een W211 aan te houden, is de kans groot dat u geen noemenswaardig bedrag zult kunnen verdienen, althans niet in de nabije toekomst. Er zijn gewoon te veel W211’s over de hele wereld, dus de vraag naar deze is lang niet zo hoog als het aanbod.

Toegegeven, de meeste van deze W211’s zijn in slechte staat, maar er zijn er nog veel die in redelijke staat verkeren. Misschien zijn de meer gelimiteerde AMG-modellen zinvoller als investering, maar de gewone W211’s zijn dat niet, althans niet op dit moment.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts