VW Tiguan Transmissie Problemen

Volkswagen Tiguan Problemen

De compacte crossover SUV Volkswagen Tiguan werd voor het eerst geïntroduceerd in 2007 en won snel aan populariteit onder gezinnen en particulieren dankzij zijn stijlvolle design, vele technologieën, ruimte en efficiëntie. De daaropvolgende generaties volgden, met de nieuwste in 2018, waarmee het merk zijn toewijding aan technologische vooruitgang en gebruikerservaring laat zien. De Tiguan is ook gefacelift in 2020 en wordt binnenkort vervangen door een gloednieuw model.

Hoewel de Tiguan een grote hit is voor VW, heeft hij ook te maken gehad met transmissieproblemen waar potentiële kopers zeker rekening mee moeten houden. Zowel de handgeschakelde versnellingsbak als de Direct-Shift Gearbox (DSG) zijn het onderwerp geweest van kritiek. Veel voorkomende problemen zijn onregelmatig schakelen, slippende versnellingen, niet inschakelende versnellingen, lawaaierige werking en zelfs een volledig defecte transmissie.

Deze problemen hebben geleid tot terugroepacties, klachten van klanten en soms dure reparaties. Inzicht in de problemen met de versnellingsbak van de VW Tiguan kan kopers een completer beeld geven, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen, of ze nu een nieuwe of een gebruikte Tiguan kopen.

Als je meer wilt weten over deze problemen, wat ze veroorzaakt, wat de symptomen zijn en hoe je ze kunt oplossen, lees dan dit artikel!

VW Tiguan Problemen

Onregelmatig schakelen

Onregelmatig schakelen lijkt een van de meest voorkomende transmissieproblemen te zijn die VW Tiguan eigenaren hebben gemeld. Symptomen zijn onder andere (maar niet beperkt tot) abrupt schakelen, aarzeling bij het accelereren en moeite om een constante snelheid aan te houden. Mogelijke oorzaken voor onregelmatig schakelen zijn meestal een defecte transmissiecontrolemodule, versleten koppelingsplaten in handgeschakelde versies of softwareproblemen in het DSG-systeem.

Om dit probleem op te lossen, moet je eerst een goede diagnose stellen en dus naar de dealer of een andere ervaren monteur gaan. Andere oplossingen, vooral voor de handgeschakelde versie, kunnen het vervangen van koppelingsplaten zijn.

  Is Volkswagen ID.4 een goede auto?

Slippende versnellingen

Slippende versnellingen is een probleem dat meestal geassocieerd wordt met DSG-modellen omdat handgeschakelde modellen geen last hebben van slippende versnellingen. Dit probleem geeft het gevoel dat de auto moeite heeft om in de versnelling te blijven of onverwachts schakelt tijdens het rijden. De symptomen zijn meestal plotselinge veranderingen in het toerental van de motor, het onvermogen om te accelereren zoals verwacht en vermogensverlies.

De oorzaken kunnen worden toegeschreven aan te weinig transmissievloeistof of algehele slijtage van de transmissie. Om dit probleem aan te pakken, is een grondige diagnose cruciaal. Het controleren en afstellen van het transmissievloeistofpeil kan in sommige gevallen een snelle oplossing bieden. Voor complexere problemen kunnen software-updates voor DSG-modellen of het vervangen van de koppeling voor handgeschakelde versies nodig zijn.

Versnellingen schakelen niet in

Dit probleem kan zich voordoen bij zowel handgeschakelde als DSG-modellen van de Tiguan. In een auto met handgeschakelde versnellingsbak laat de versnellingsbak je niet in de versnelling schakelen, terwijl DSG-modellen je niet in de versnelling of achteruit laten schakelen, waardoor je constant in de neutraalstand wordt gezet. Bij een handgeschakelde versnellingsbak is het probleem waarschijnlijk te wijten aan koppelingsproblemen, terwijl DSG-modellen dit probleem kunnen ondervinden door mechatronische problemen.

Ook hier is een volledige diagnose nodig en het is ook een goed idee om de software van je DSG te updaten. Oplossingen voor handgeschakelde versnellingsbakken zijn meestal reparaties aan de koppeling, vervanging van de koppelingsplaat of zelfs een complete revisie.

Lawaaierige werking

Een luidruchtige transmissie is iets wat geen enkele eigenaar wil horen. Helaas is dat soms wel het geval bij VW Tiguan-eigenaars. Hoorbare symptomen zijn onder andere knarsende, jankende of klepperende geluiden tijdens het schakelen of zelfs tijdens het rijden in een bepaalde versnelling. Deze geluiden zijn meer dan alleen irritant; ze kunnen soms duiden op ernstige problemen in de transmissie.

  Verrassende feiten over VW Amarok

Problemen zoals versleten lagers, te weinig transmissievloeistof en problemen met de tandwieltanden worden geassocieerd met handgeschakelde versnellingsbakken, terwijl DSG-eenheden dit (zelden) kunnen ervaren door mechatronische problemen. De oplossing bestaat uit het vervangen van versleten onderdelen en het bijvullen van de transmissie met verse transmissievloeistof.

Storing in de transmissie

Een storing in de transmissie is het ernstigste probleem dat een VW Tiguan kan overkomen, waardoor de auto in feite immobiel wordt en onmiddellijke aandacht vereist is. Als dit het geval is, zal de auto waarschijnlijk weigeren om in een versnelling te schakelen, of zelfs als dat wel gebeurt, zal hij niet bewegen. Oorzaken zijn onder andere een defect spruitstuk, ernstige slijtage, een defecte transmissieregelmodule of catastrofale mechanische storingen in zowel handgeschakelde als DSG-systemen.

Oplossingen voor dit probleem zijn helaas geen snelle oplossingen. Ze vereisen vaak aanzienlijke reparatiewerkzaamheden of zelfs een volledige vervanging van de transmissie, wat duur kan zijn. Een grondige diagnose door een gekwalificeerde monteur is de eerste stap bij het bepalen van de omvang van het probleem en de meest geschikte aanpak.

FAQ

Handgeschakelde VW Tiguan versus automatische VW Tiguan?

Het hangt af van je persoonlijke voorkeuren: sommige mensen geven de voorkeur aan de rustige rijervaring van een automaat, terwijl anderen liever meer controle hebben tijdens het schakelen met een handgeschakelde versnellingsbak. Hoe dan ook, een automatische Tiguan heeft een betere waarde en geniet de voorkeur in het grootste deel van de wereld. Handgeschakelde versnellingsbakken waren gebruikelijker bij eerdere generaties van de Tiguan.

  Alles over 2023 VW elektrische modellen

Daarom kunnen we zeggen dat de automatische Tiguan populairder is, en daar is een goede reden voor. Het maakt de rijervaring gemakkelijker en vaak ook zuiniger. Als je echter meer controle wilt, moet je voor een handgeschakeld model gaan.

Wanneer komt de nieuwe VW Tiguan uit?

Naar verluidt wordt de gloednieuwe VW Tiguan in september 2023 onthuld, terwijl de Europese verkoop naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 zal starten. Voor de Amerikaanse markt zullen de verkopen waarschijnlijk een paar maanden later beginnen, misschien zelfs in het eerste kwartaal van 2025.

De nieuwe Tiguan zal veel meer technologie bevatten, nog efficiëntere motoren, waarschijnlijk een vorm van een volledig elektrische aandrijflijn en veel meer hybridisering.

Is de VW Tiguan een goede gezinsauto?

De VW Tiguan is inderdaad een heel goede gezinsauto dankzij zijn mix van veiligheidsvoorzieningen, comfort, technologie, efficiëntie en bruikbaarheid. Zijn ruime interieur biedt comfortabel plaats aan zowel passagiers als vracht, waardoor hij ideaal is voor uitstapjes met het gezin of roadtrips, hoe lang die ook duren.

De meeste modellen zijn uitgerust met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals waarschuwingen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, adaptieve cruisecontrol en systemen om botsingen te vermijden, die van groot belang zijn voor gezinsgebruik. De Tiguan biedt ook optionele zitplaatsen op de derde rij met de AllSpace-variant, een zeldzaamheid in het segment van compacte SUV’s, voor meer flexibiliteit bij het vervoeren van passagiers.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts