Waarom stopte Volvo met het maken van cabriolets?

De stopzetting van de enige cabriolet van Volvo was te wijten aan de slechte verkoopcijfers. Door Volvo’s kleinschalige productie waren de totale verkopen van de cabriolet C70 gewoon niet hoog genoeg, dus stopten ze met het maken van de enige Volvo cabriolet.

Een andere reden was dat de Zweedse fabriek die de C70’s produceerde in 2013 werd gesloten. Volvo kondigde aan dat ze binnenkort een opvolger van de cabriolet zouden lanceren, maar dat is nog steeds niet gebeurd.

Volvo C70

Volvo’s eerste en laatste cabriolet maakte zijn debuut in 1998. Hij werd geïntroduceerd in twee versies; een coupé en een cabriolet. Autoliefhebbers waren dol op deze auto vanwege zijn prestaties en sportieve looks. Het was succesvol genoeg om te leiden tot een tweede generatie model.

De C70 werd voor het eerst onthuld op de Autosalon van Parijs in 1996. Het was echt een ambitieus en enthousiast project van Volvo. Volvo werkte samen met Tom Walkinshaw Racing (TWR) om de engineering die ervoor nodig was mogelijk te maken. De auto werd in het Verenigd Koninkrijk ontworpen door TWR, maar de basisstructuur en -kenmerken werden door Volvo ontworpen.

Eerste generatie (1996-2005)

Er waren twee generaties van de Volvo C70. De eerste generatie van de C70 werd geïntroduceerd in 1996, maar hij bereikte de Amerikaanse markt voor het eerst in 1998. De auto had drie aandrijflijnen van 2.0L, 2.4L lagedrukturbo, en een 2.5L hogedrukturbo model.

De C70 was de eerste poging van Volvo om iets sportiefs te ontwerpen in plaats van hun typische boxy cars. Het doel van het ontwerp was om de gezinnen open en blauwe ritten aan te bieden met de perfecte veiligheidsvoorzieningen van Volvo. De auto had alle top-of-the-line veiligheidsvoorzieningen van Volvo.

  Wat zijn veelvoorkomende problemen met Volvo?

Tweede generatie (2006-2013)

De tweede generatie was een echte sportwagen, met zijn sportieve look en perfect ontworpen aerodynamica. De auto werd onthuld op de Frankfurt Motor Show in 2005, en hij vond zijn weg naar de VS in 2006. Hij had twee op benzine gebaseerde varianten van 2.4L en 2.5L turbomotoren met dieselmotoren.

Deze generatie had ook de beste veiligheidsvoorzieningen, waardoor het een van de veiligste auto’s in zijn categorie was. De auto had een uitstekende koprolbescherming. De inklapbare hardtop werd bediend met elektrische knoppen, en was alleen operationeel als de auto stilstond.

De stopzetting van de C70

De productie van de auto werd in 2013 stopgezet. De C70 had een over het algemeen gemiddelde record in termen van verkoop. De verkoop van de auto bereikte zijn hoogtepunt in 1999 toen er 6.503 exemplaren werden verkocht. Over het geheel genomen, had het een jaarlijks gemiddelde van slechts ongeveer 4000 eenheden per jaar. Er was gewoonweg niet genoeg vraag voor Volvo om de C70 te blijven produceren.

Cabrio’s zijn niet winstgevend

Volvo heeft een kleine productielijn over de hele wereld in vergelijking met de andere Amerikaanse en Europese automerken. Het beperkte aantal productielijnen stelt Volvo niet in staat om een zeer groot aantal auto’s te verkopen. Samen met hun kleine line-up, zijn hun winsten lager dan andere grote merken.

Cabrio’s maken is vrij duur. Hun engineering is zwaar en vereist extra aandacht en middelen. Bovendien is de populariteit van cabriolets tegenwoordig niet erg groot bij de consument. Cabrio’s zijn vooral in trek bij autoliefhebbers en niet bij gezinnen, wat resulteert in lage verkoopcijfers.

  Wat is veiliger, Volvo of Audi?

Als we naar de C70 kijken, is het ook duidelijk dat de verkoopcijfers van de auto niet indrukwekkend genoeg waren om Volvo aan te moedigen in de nabije toekomst nog meer cabriolets te maken. De extra engineering en middelen lijken niet erg winstgevend voor Volvo.

Heeft Volvo een cabriolet voor de toekomst?

Volvo kondigde onlangs de elektrificatie van hun auto’s aan, wat betekent dat ze zich voorlopig gaan richten op elektrische auto’s. Het maken van elektrische auto’s zelf vergt veel aandacht, dus Volvo zal geen tijd hebben om veel aandacht te besteden aan het maken van cabriolets, die wel wat extra inspanning vergen om te maken.

Het maken van cabriolets vergt extra aandacht vanwege het uitbalanceren van de auto. Dit leidt ertoe dat meer engineeringteams worden ingezet voor cabriolets. Daarom richt Volvo zich meer op het elektrificeren van hun auto’s. Hoewel de Polestar 1 de opvolger was, was er ook geen cabrio-optie.

Volvo’s doel is om tegen 2030 50% van het totale aantal auto’s als elektrische voertuigen te verkopen. Dit zou er uiteindelijk toe leiden dat ze in 2040 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen. Misschien dat ze tussen die tijd nog eens overwegen om een cabriolet te maken, maar voorlopig is dat hoogst onwaarschijnlijk.

FAQ

Wat zijn cabriolets?

Auto’s met een open dak worden cabrio’s of cabriolets genoemd. Mensen kopen graag cabriolets om snel bewegende lucht en blauwe luchten te ervaren terwijl ze in hun auto rijden. Cabrio’s hebben daken die meestal naar achteren worden geklapt. Tegenwoordig hebben de meeste cabriolets een hardtopdak dat met een elektronische knop kan worden ingetrokken.

  Maakt Volvo elektrische auto's?

De meeste auto’s uit de begintijd van de autoproductie waren cabriolets. De auto’s hadden in het begin niet eens opvouwbare daken. Toen de autobedrijven begonnen met de massaproductie van stalen carrosserieën, begonnen cabriolets te verdwijnen. De auto’s met dak waren goedkoper en de cabriolets waren duur om te maken.

Wat zijn de problemen met cabriolets?

Cabriolets zien er heel stijlvol en sportief uit, maar ze hebben ook veel problemen, waaronder:

  • Ze hebben een probleem met hun structurele stijfheid, dus ze vereisen veel meer engineering om stabiel te zijn.
  • Het dak van cabriolets is gevoelig voor lekken. Sommige van de nieuwere cabriolets hebben nog steeds last van dit probleem.
  • Deze auto’s kunnen niet worden gebruikt in extreem zonlicht, wat kan resulteren in zonnebrand.
  • Het muzieksysteem is gewoon nutteloos in cabrio’s.
  • De snelheid is beperkt in cabrio’s omdat ze meer rollover problemen ervaren dan gewone auto’s.

Waarom zijn cabrio’s zo duur?

Cabrio’s zijn zo duur omdat ze vanwege de koprolproblematiek en de stijfheid van de constructie extra constructiewerk vergen. Het chassis is meestal stijver omdat er geen dak is. Het kost meer tijd om ze te ontwerpen en er is minder vraag naar cabriolets onder autokopers. Mensen verkiezen auto’s met een volledig dak boven cabriolets omwille van hun praktisch nut.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts