Een Mercedes AMG is een sportievere, krachtigere en beter uitgeruste versie van de gewone Mercedes modellen. Een AMG model is meestal beduidend duurder, maar alleen al het AMG pakket bestaat uit een heleboel upgrades aan de styling en de aandrijflijn die de prijs gemakkelijk rechtvaardigen.
Tegenwoordig fungeert AMG als een in-house tuningafdeling voor Mercedes, maar AMG begon ooit als een onafhankelijk ingenieursbureau dat zich specialiseerde in het sneller en atletischer maken van auto’s. AMG-auto’s gebruiken ook hoogwaardige materialen zoals koolstofvezel voor veel interieur- en exterieuronderdelen.
AMG auto’s bieden ook tal van exclusieve AMG-opties die niet kunnen worden gekocht met reguliere Mercedes-modellen, zoals speciale sportstoelen, Alcantara stuurwielen, speciale vierwielaandrijving systemen, carbon-keramische remmen, AMG exclusieve exterieur kleuren.
Prijsverschil AMG vs ”gewone” Mercedes
Een AMG sportpakket kan worden uitgerust met veel reguliere Mercedes modellen, maar dit pakket bestaat alleen uit een paar cosmetische accenten hier en daar, en misschien wat upgrades van de ophanging, maar dit is niet genoeg als je een full-on AMG ervaring wilt.
Bijvoorbeeld, de 2021 Mercedes E450 sedan kost $ 62K en biedt een 3.0-liter inline 6 turbo met 362pk, en een 0-60 tijd van 4,9 seconden. Deze cijfers zijn vrij fruitig, en slechts een paar personen zouden iets willen dat bijna twee keer zo krachtig is als de E450.
Voor diegenen die dat wel willen, is de 2021 E63 AMG S de sedan van $107k om te kopen. De E63 wordt geleverd met een handgemaakte 4,0-liter BiTurbo V8 die er 603pk uitperst. De E63 is in staat om 0-60 te sprinten in een verbazingwekkende 3 seconden dood.
Het prijsverschil tussen een gewone Merc en een AMG is altijd vrij groot. Een Mercedes GLE 580 kost rond de $79k, en het GLE 63 AMG S-model kost $113k basisprijs. Ook op de tweedehandsmarkt zijn er grote verschillen tussen een regulier en een AMG-model.
Verschil in design, styling en uitrusting AMG vs ”gewone” Mercedes
Zoals eerder vermeld, verschillen AMG-modellen behoorlijk van reguliere Mercedes-modellen. En dat is te verwachten gezien de prijsverschillen tussen de twee. Maar de AMG-afdeling neemt wel de tijd bij het ontwerpen van de AMG-varianten, want veel van de exterieurpanelen zijn AMG-specifiek en zouden niet op een gewone Mercedes passen.
AMG modellen krijgen exclusieve paint jobs, speciale body kits die ontworpen zijn om betere koeling en aerodynamische eigenschappen te bieden. Ze hebben meestal bredere openingen voor de lucht om door te laten, en veel extra ventilatieopeningen die niet te vinden zijn in meer reguliere Mercedes modellen.
AMG-modellen staan ook bekend om het uitgebreide gebruik van koolstofvezel materialen voor veel onderdelen van het exterieur en interieur. Bovendien zijn AMG’s uitgerust met een ton van exclusieve AMG-opties die niet kunnen worden opgegeven op een reguliere Mercedes-model.
Bijvoorbeeld. Het schakelbare 4MATIC+ vierwielaandrijvingssysteem dat kan overschakelen van tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving is niet leverbaar op reguliere Mercedes-modellen. Speciale AMG-uitlaten, stoelen, stuurwielen, decoratiematerialen, lakken, onderstelafstellingen, velgen, decals zijn niet te koop op niet-AMG-modellen.
Prestatieverschil AMG vs ”gewone” Mercedes
Het grootste verschil tussen AMG en niet-AMG modellen zijn de prestaties. Sommige AMG modellen zijn soms zelfs twee keer zo krachtig als een gewone niet-AMG variant. AMG-auto’s zijn ingesteld op performance en doen concessies op het gebied van comfort om een ongelooflijk atletische rijervaring te realiseren.
AMG-modellen bieden meestal 350-720 pk, afhankelijk van het model, en deze aantallen zijn moeilijk te krijgen op niet-AMG-modellen. Sommige AMG’s zijn in staat om 200mph te raken, sprint 0-60 in de 3 seconden regio. Veel van deze modellen zijn ook aanzienlijk lichter in vergelijking met gewone Mercedes modellen.
AMG’s zijn niet gemaakt om comfortabel te rijden, want de meeste AMG’s hebben een vering die zelfs in de comfortstand vrij stug is. Mercedes heeft besloten dat de AMG-afdeling prioriteit zal geven aan prestaties, en alleen prestaties. Sommige van de ”mindere” AMG 35, AMG 45, AMG 53 modellen zijn iets minder gecompromitteerd als het op comfort aankomt.
FAQ Sectie
Zijn AMG-modellen duurder in verzekering en onderhoud?
AMG’s zijn duurder in aankoop, onderhoud en verzekering in vergelijking met gewone Mercedes modellen. AMG’s worden als risicovoller beschouwd dan gewone Mercedessen omwille van hun vermogen en de voorrang die ze aan prestaties geven.
AMG’s vereisen speciale apparatuur voor het stellen van diagnoses, het opsporen van problemen, en veel van de systemen in AMG’s zijn niet compatibel met reguliere Mercedes modellen, wat de onderhoudsprijzen van AMG modellen nog verder opdrijft.
Wat is beter, Audi RS, BMW M of AMG?
De Audi RS Sport divisie en de BMW Motorsport (M) divisie zijn in principe hetzelfde als AMG. Alle drie bieden ze in-house tuningbehandelingen aan reguliere modellen van Audi, BMW en Mercedes. BMW’s bieden meestal het meest racistische gevoel van allemaal.
AMG’s zijn meestal de hooligan’s auto’s omdat ze geweldige bandenslijpercapaciteiten bieden. Audi RS-modellen zijn wat kalmer, ze zijn niet zo ”in your” face als AMG’s zijn, noch zijn ze zo racey als BMW’s M auto’s zijn. Audi’s zijn niet zo leuk om te rijden, maar ze zijn comfortabeler, meer verwant aan gewone Audi modellen.
Wat is de beste AMG-motor aller tijden?
Veel AMG modellen zijn beroemd om vele redenen, maar de motor is meestal de stralende ster in elke AMG auto. AMG-motoren worden met de hand gebouwd en bieden het hoogste vermogen per liter in bijna de hele auto-industrie, net als de motor in de AMG A45, de 2,0-liter 4-cilinder met 420 pk.
Het kiezen van de beste van de beste is niet eenvoudig, vooral omdat AMG een langdurige samenwerking heeft met Pagani, die bestaat uit het leveren van V12 motoren voor het multi-miljoenen dollar hypercar bedrijf. Bovendien werkt Mercedes om dezelfde reden ook samen met Aston Martin.
Maar het beste is toch wel de 6,2-liter natuurlijk aangezogen V8 die onder meer in de C63 AMG BS te vinden is. De 6.2 had een moeilijke start en veel eigenaren meldden een hoop verschillende problemen, maar na verloop van tijd slaagde Mercedes erin om ze op te lossen en deze motor zal voor altijd herinnerd worden als een van de beste.