Wat zijn de nadelen van een hybride auto?

De laatste jaren zijn we getuige van een soort revolutie. Enorme V12- en V10-motoren worden vervangen door kleinere cilinderinhoud en turbocompressie, en de verbrandingsmotor als geheel is mogelijk op zijn retour.

De auto-industrie evolueert langzaam in de richting van elektriciteit, en sommige merken zoals Audi zijn van plan om de ontwikkeling van nieuwere verbrandingsmotoren volledig stop te zetten. Maar op dit moment staat de oplaadinfrastructuur nog in de kinderschoenen, en het gemak is niet te vergelijken met auto’s die op benzine rijden.

En in zo’n overgang is kiezen voor een hybride misschien wel een goed idee. Een hybride is immers een overgang tussen een gewone verbrandingsmotor en een volwaardige elektrische auto. Maar hybrides zijn niet perfect, ze zijn duur, complex, en kostbaar om te verzekeren.

Bovendien stoten ze nog steeds veel fossiele brandstoffen uit en zijn de onderhoudskosten hoger in vergelijking met een EV of een auto met verbrandingsmotor. Accu’s worden niet gerecycleerd en hybrides zijn zwaar en niet zo leuk om dynamisch te rijden.

Aanschafkosten hybride voertuigen

Hybrides zijn niet zo populair als sommige fabrikanten hadden verwacht. Daarom is het financieel niet zo interessant om zo’n auto te ontwikkelen. Als je winst wilt maken, moet je de instapprijs verhogen omdat de ontwikkelingskosten hoog zijn.

Hoewel een V8-motor tegenwoordig het meeste geld kost om te ontwikkelen, zijn mensen dol op V8’s en kopen genoeg mensen een V8 om de ontwikkeling ervan financieel haalbaar te maken. Je kunt de kosten van een hybride wel afschrijven door stimuleringsmaatregelen van de overheid, maar niet veel.

Niveaus van complexiteit

Hybrides hebben in wezen minstens twee motoren, wat ze een stuk complexer maakt dan een gewone ICE auto. Wanneer een fabrikant de efficiëntie wil maximaliseren, zullen ze meestal een kleinere benzinemotor koppelen aan een elektromotor.
Maar de benzinemotor heeft meestal ook een turbo- of supercharger, of soms zelfs beide. Volvo biedt bijvoorbeeld een benzinemotor met turbo, supercharger en hulp van een elektromotor. En dergelijke complexiteit is gebonden aan breken, en wanneer het doet, het gaat je kosten.

  Beste hybride auto voor reizen

Hybrides verzekeringskosten

Met zulke hoge niveaus van complexiteit, gaan de verzekeringstarieven ook omhoog. Hybrides zijn duurder om te verzekeren om twee redenen. Ze zijn duurder te ontwikkelen, service en onderhoud. Bovendien kopen mensen hybrides om veel kilometers te maken, en de meeste monteurs zijn misschien niet bekwaam genoeg om aan een hybride te werken.

Het kost meer tijd om een hybride motor te onderhouden en de beschikbaarheid van onderdelen is beduidend slechter in vergelijking met een gewone ICE auto. Dit segment is nog te jong en niet erg populair, en het is onwaarschijnlijk dat dit snel zal veranderen.

Milieu-effecten van hybride auto’s

In theorie zijn hybrides schoon als je de verbrandingsmotor alleen gebruikt bij bepaalde gelegenheden wanneer je meer vermogen nodig hebt of wanneer je zonder benzine komt te zitten. Maar in de praktijk gebruiken mensen hun verbrandingsmotor de hele tijd. Hybrides zijn inderdaad beter voor het milieu, maar alleen als je ze ook als zodanig gebruikt.

En het is een feit dat de meeste mensen dat niet doen. Hybrides zijn in de meeste gevallen niet zo krachtig, en als u de prestaties van uw auto wilt maximaliseren, zult u waarschijnlijk altijd de verbrandingsmotor gebruiken.

Onderhoudskosten van hybride auto’s

In theorie hebben hybride auto’s minder onderhoud nodig omdat de belasting die deze auto’s ondervinden meestal niet zo intens is. Maar, van tijd tot tijd is onderhoud nodig om uw auto in goede conditie te houden, en dergelijk onderhoud kost wel meer.

  Zijn hybride auto's geschikt voor het rijden in de bergen?

Vooral als u een accu moet vervangen, want accu’s kunnen meer dan $2000 kosten. Dat gezegd zijnde, de meeste fabrikanten hebben de neiging om hun batterijen te garanderen tot 10 jaar of 150k mijl. Maar daarna, is het aan u om het te onderhouden.

Hybrides zijn zwaar

De laatste jaren zijn auto’s extreem zwaar geworden. Een tiental jaren geleden was een sedan van twee ton nog niet zo gebruikelijk, maar tegenwoordig wel. Zo’n zware auto heeft gevolgen voor de algemene rijeigenschappen en de veiligheid.

Dergelijke auto’s hebben meer tijd nodig om tot stilstand te komen of om op te trekken naar hoge snelheden, wat de doorstroming van het verkeer belemmert. En bij een ongeluk kunnen zulke auto’s enorme verwoestingen aanrichten.

Hybrides zijn niet dynamisch

De Porsche 918, McLaren P1, en de Ferrari LaFerrari zijn hybrides en behoren tot de meest dynamische auto’s van het moderne tijdperk. Maar de meeste hybrides zijn het tegenovergestelde, ze zijn te zwaar en te groot om een vermakelijk gevoel te geven bij het rijden.

Ze missen wendbaarheid en de hele aandrijflijn neigt naar luiheid en non-lineariteit. Ze voelen soms ook veel te gerobotiseerd en te synthetisch aan, wat het plezier nog verder naar beneden haalt.

FAQ Sectie

Is het de moeite waard om een hybride te kopen?

Als u echt voordeel haalt uit de elektrische motor, en u de extra kosten niet erg vindt, dan is het dat wel. Bovendien, als u van plan bent om binnenkort over te stappen op een EV, is een hybride zeker het overwegen waard.

  Welke auto heeft de grootste bestuurdersstoel?

Aangezien de wereld blijft veranderen, worden hybrides steeds frequenter en geraffineerder. Daarom zijn deze auto’s zeker het kopen waard.

Zijn hybride wagens minder betrouwbaar?

Ja, dat zijn ze, maar niet veel. Een studie van 55k voertuigen concludeerde dat hybride wagens inderdaad minder betrouwbaar zijn dan hun benzine- en dieseltegenhangers. Maar slechts ongeveer 15% van de hybride wagens had een probleem, wat niet veel is.

Dat gezegd zijnde, hybrides worden snel beter, en binnen een paar jaar zullen we waarschijnlijk hybrides hebben die even betrouwbaar zijn als hun tegenhangers op benzine en diesel.

Gaan hybrides langer mee?

Volgens sommige bronnen gaan hybride wagens langer mee dan hun tegenhangers die op gas of diesel rijden. De reden hiervoor is dat de garanties de batterijen gemiddeld tot 10 jaar of 150.000 km dekken.

En als u goed voor uw hybride zorgt, moet hij lang meegaan. Op dit ogenblik is Toyota het merk waarvan de batterijen het langst meegaan, wat geen verrassing is aangezien Toyota al een tijdje het meest betrouwbare automerk op de markt is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts