Zijn hybride auto’s geschikt voor het rijden in de bergen?

Hybride auto’s zijn ontworpen met het oog op maximale efficiëntie, en zijn dus niet echt geschikt om in de bergen te rijden. Hoe het ook zij, er is geen reden waarom sommige terreinvriendelijke hybride SUV’s minder dan gelijkwaardig zijn aan hun benzine- of dieseltegenhangers.

Het belangrijkste voordeel van hybride auto’s, en zeker de belangrijkste reden waarom ze een grotere efficiëntie bieden, is regeneratief remmen. Regeneratief remmen is een mechanisme dat is ontworpen om verloren energie terug te winnen terwijl de auto wordt afgeremd.

En het hele scenario van hybride rijden in de bergen kan in de eerste plaats vanuit dit perspectief worden bekeken. Wanneer u een helling oprijdt, biedt het onmiddellijke elektrische koppel u een lichte stimulans. Wanneer u bergaf gaat, neemt het regeneratieve remsysteem de druk weg van uw gewone wrijvingsremmen.

Hybrides zijn dus geschikt voor het rijden in de bergen. Hybrides wegen echter wel 200-500 pond meer dan hun gewone tegenhangers op gas of diesel, en er zijn heel wat vertakkingen die voortvloeien uit zo’n groot verschil in gewicht.

Hybrides en bergritten

Als je kijkt naar de variabelen die de gemiddelde rijomgeving in de bergen definiëren, kijk je meestal naar sneeuw, ijs, regen, kou, en subparade wegdek. Als zodanig moet een auto in staat zijn om zijn eigen gewicht te dragen, zowel qua vermogen als qua weggedrag.

Sommige hybride auto’s zoals de Toyota Prius zijn minder dan ideaal voor dergelijke rijomstandigheden, maar dat geldt ook voor andere auto’s met benzine- of dieselmotor uit een vergelijkbaar segment. Andere auto’s, zoals de Volvo XC90 Hybrid of de Range Rover P400e, zijn geweldige auto’s om in de bergen te rijden.

  Zijn zelfopladende hybrides goed?

Dat gezegd zijnde, de gewone Volvo XC90 en de gewone Range Rover zijn beide even goed, zo niet zelfs beter dan hun hybride tegenhangers. Hoewel hybrides het prima zouden moeten doen, zijn de meeste hybride motoren niet ontworpen voor het rijden in de bergen.

Hybride motoren zijn voordelig wanneer ze werken binnen hun optimale vermogensbereik, wat resulteert in een hogere efficiëntie. Steile hellingen en constante hellingen vereisen dat de motor voortdurend harder werkt, wat een hybride motor nutteloos maakt vanuit het oogpunt van efficiëntie, zelfs als regeneratie remmen de verloren energie terugwint.

Hybrides en cruisen op de snelweg

Zoals eerder vermeld, kunnen hybrides in bergachtige gebieden rijden, maar dat is zeker niet de bedoeling van een hybride voertuig. Aan de andere kant is het rijden op de snelweg een heel andere zaak, en een hybride is ook niet echt gemaakt om op de snelweg te rijden.

Ter illustratie: stel u voor dat u met een constante snelheid van 70 km/u rijdt. Je zou denken dat de verbrandingsmotor en de elektrische motor in perfecte harmonie samenwerken, maar dat is niet zo, integendeel, bijna de volledige trekkracht wordt uitgeoefend door de verbrandingsmotor.

Dit komt omdat elektromotoren niet zijn ontworpen voor constant rijden met hoge snelheden, ze zijn ontworpen voor stedelijke omgevingen waar je constant moet remmen en gebruik moet maken van regeneratief remmen. Hoewel u waarschijnlijk minder uitstoot zult ervaren, is een hybride niet de beste snelwegcruiser.

Hybrides en rijden in de stad

Zoals we al besproken hebben, zijn hybrides niet gemaakt om op de snelweg of in de bergen te rijden, dus de vraag rijst, wat is dan het nut van een hybride? En het antwoord op deze vraag is een superieure efficiëntie in de stad in stop-and-go verkeer. Zo veel zelfs dat het niet te vergelijken is.

  Beste SUV's voor een eerste auto

De voornaamste reden waarom hybride auto’s in het stadsverkeer steeds beter presteren, is het regeneratieve remsysteem. Stop-and-go verkeer is een typisch kenmerk van een klassieke stadsomgeving, en regeneratief remmen is gemaakt om samen te werken met stop-and-go verkeer.

Regen remmen werkt op zo’n manier dat het verloren motorvermogen terugwint tijdens het afremmen. Dit betekent dat uw wrijvingsremmen niet worden gebruikt tijdens het vertragen, maar pas wanneer u agressiever moet vertragen, komen uw wrijvingsremmen in actie. Hoe meer u vertraagt, hoe meer energie u terugwint.

Naast regeneremmen wordt er in de stad meestal met een lagere snelheid gereden, wat betekent dat de elektromotor de auto bijna altijd zelf kan aandrijven, wat de efficiëntie nog verder verhoogt. Naarmate hybride auto’s geavanceerder worden, zullen ze de onbetwistbaar beste auto’s op de markt worden wat motortypes betreft.

FAQ Sectie

Zijn elektrische auto’s geschikt voor bergritten?

Elektrische wagens zijn zeer geschikt voor bergritten als ze voor dat doel ontwikkeld zijn. Wat vermogen en efficiëntie betreft, is een Tesla Model S even goed als elke andere EV in een bergachtig gebied. Maar als slechte wegen en off-road rijden uw definitie van bergrijden is, dan moet u het houden bij goede oude Wranglers en Land Cruisers.

Dat gezegd zijnde, gas- en dieselauto’s hebben de neiging veel vermogen te verliezen op grotere hoogtes, EV’s doen dat niet. Auto’s met een handgeschakelde verbrandingsmotor zijn niet geschikt om bergop of bergaf te rijden, maar een EV met regeneratie remmen is uitstekend om bergop of bergaf te rijden.

  Welke hybride auto heeft de grootste actieradius?

Zijn hybride en elektrische wagens goed voor off-road?

Hybrides kunnen goed zijn in het terrein, maar de verschillen tussen SUV’s met gewone benzine of diesel en hybrides zijn marginaal en het vermelden niet waard. Aan de andere kant is er absoluut geen reden om te denken dat EV’s het terreinrijden niet volledig zullen overnemen omdat ze in bijna elk opzicht beter zijn.

Ten eerste slurpen EV’s geen benzine, en gewone terreinwagens wel. Ten tweede kun je veel gemakkelijker vermogen naar elk wiel afzonderlijk sturen dan in een gewone benzine- of dieselauto. Ten derde heb je 100% koppel op 100% van de tijd, en dat is de belangrijkste reden waarom EV’s uiteindelijk het terrein zullen overnemen.

Zijn hybride en elektrische wagens goed voor wedstrijden?

Als we het hebben over sporten en activiteiten waarbij auto’s een rol spelen, is er nauwelijks een sport die meer auto-enthousiast is dan racen. Dit betekent dat de meest die-hard petrolheads zich in dergelijke kringen bevinden, en deze zouden net zo goed de meest koppige demografie kunnen zijn als het op elektrische auto’s aankomt.

We snappen het, we houden ook van natuurlijk aangezogen V8, V10 en V12 motoren, maar er is geen reden om niet met elektrische auto’s te racen omdat elektrische auto’s heel anders werken, en het is interessant om te zien waar sommige organisaties zoals de Formule E de komende jaren naartoe zullen gaan.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts