Zijn hybride auto’s goedkoper om te verzekeren?

Hybride auto’s zijn eigenlijk duurder om te verzekeren om een paar redenen. Ten eerste, hybride auto’s kunnen tot 20% meer kosten dan hun benzine-aangedreven tegenhangers. Hybrides kosten gewoon meer geld om te ontwikkelen omdat ze extra onderdelen en software-oplossingen hebben die complex zijn en dus de verzekeringstarieven verhogen.

Als die onderdelen stuk gaan, betekent dit dat uw verzekering dat moet dekken, wat de kosten nog verder opdrijft. Ten tweede brengen hybrides het grootste deel van hun tijd door in stedelijke omgevingen, en dit heeft ook invloed op de verzekeringskosten omdat steden worden geassocieerd met de hoogste verzekeringstarieven.

Bovendien zijn hybrides veel moeilijker te repareren en zijn ze vatbaarder voor ongevallen met voetgangers omdat ze soms helemaal stil kunnen zijn. Daarnaast worden hybride auto’s meestal geassocieerd met mensen die veel stadskilometers maken, wat betekent dat er een hoger potentieel voor ongevallen is.

Hoewel hybrides u wat geld kunnen besparen als u de hybride aandrijflijn volledig kunt benutten, kunnen de verzekerings- en onderhoudskosten dat soms gemakkelijk overtreffen. Hoe het ook zij, u moet uw berekeningen maken, en als een hybride nog steeds zinvol is, ga dan uw gang en koop er een.

Auto’s op gewone benzine vergeleken met hybride auto’s

Om de werkelijke verschillen tussen het bezitten en betalen van een hybride en het bezitten en betalen van een benzineauto in beeld te brengen, moeten we even nadenken. Ten eerste, hybrides zijn niet ontwikkeld voor het rijden op de snelweg, wat meestal het minst geassocieerd wordt met ongelukken en autoschade.

Aan de andere kant, een stedelijke omgeving zoals spits-uur stop-and-go verkeer wordt meestal geassocieerd met auto-ongelukken. Verzekeringsmaatschappijen weten dit, en zij nemen dit in hun verzekeringspremie rekenmachines om te komen met een aanvaardbare en haalbare verzekering tarief.

  Beste hybride auto voor reizen

Sommige schattingen suggereren dat hybride auto’s zijn 6-10% duurder om te verzekeren in vergelijking met benzine-auto’s, maar cijfers variëren sterk afhankelijk van de auto’s in kwestie. Betrouwbaarheid is ook een belangrijk aspect omdat benzineauto’s bijna altijd eenvoudiger van constructie zijn.

Dit betekent dat er minder onderdelen zijn die stuk kunnen gaan, wat ook duidt op een lager verzekeringstarief. Daarnaast zijn sommige goedkopere hybride auto’s, die ontworpen zijn voor stedelijke omgevingen, niet gemaakt om even lang mee te gaan als sommige even dure benzineauto’s.

Veiligheid op de weg: Hybrides vs benzineauto’s

Hoewel hybrides meer geld kosten om te verzekeren, zijn ze in de meeste gevallen veiliger. De belangrijkste reden hiervoor is dat ze zwaarder zijn en dus meer kracht kunnen uitoefenen in vergelijking met een benzine-aangedreven auto. Veel schattingen suggereren dat de gemiddelde hybride maar liefst 300-500 pond meer weegt dan een vergelijkbare benzinevariant.

Als de hybride in kwestie ook nog eens wordt geleverd met een relatief grote accu die meestal onder de vloer is geplaatst, betekent dit dat de accu ook nog eens fungeert als een extra structureel onderdeel. Naast het feit dat ze zwaarder zijn, bieden hybrides ook meer geavanceerde veiligheidssystemen omdat ze een innovatietrend volgen die door elektrische voertuigen is ingezet.

Waarin ze verschillen is de veiligheid van voetgangers, omdat sommige hybrides, vooral oudere, soms volledig geruisloos zijn, waardoor ze moeilijker opvallen in luidruchtige stedelijke omgevingen. Als zodanig staan hybrides erom bekend dat ze meer verwondingen veroorzaken bij voetgangers en fietsers, wat allemaal in aanmerking wordt genomen bij het bepalen van de verzekeringstarieven.

  Wat zijn de beste SUV's qua veiligheid en betrouwbaarheid?

Onderhoud en betrouwbaarheid: hybrides vs benzineauto’s

Ook op het gebied van onderhoud en betrouwbaarheid zijn er verschillen tussen hybrides en benzineauto’s. Zoals eerder gezegd, zijn hybrides exponentieel complexer in hun ontwerp en uitvoering. Ze bieden vaak onderdelen die in de meeste benzineauto’s niet te vinden zijn, behalve misschien in een paar mild-hybride benzinevarianten.

Een elektrische motor, een accupakket, veel bedrading, versterkte ophangsystemen, een heleboel geavanceerde softwarecontrolesystemen zitten allemaal in een hybride auto, en elk van deze onderdelen kan stuk gaan. Als ze stuk gaan, is het onderdeel ook niet zo goed verkrijgbaar als wanneer een auto een gewoon onderdeel van een niet-hybride systeem nodig heeft.

Dit drijft ook de verzekeringstarieven behoorlijk op. Bovendien hebben hybrides, wat onderhoud betreft, soms speciale diagnosetools nodig die niet zo algemeen beschikbaar zijn als sommige diagnosesystemen die voor gewone benzineauto’s worden gebruikt. Dit alles kan de onderhoudstermijnen verlengen en het moeilijker maken om een hybride auto te repareren.

FAQ Sectie

Zullen hybride auto’s altijd duurder zijn om te verzekeren?

Het is zeer waarschijnlijk dat hybride auto’s en benzineauto’s in de toekomst ongeveer evenveel zullen kosten. Er hoeven alleen maar wat meer mainstream hybride auto’s constant in productie te zijn en alle toeleveringsketens zouden ongeveer hetzelfde moeten werken als bij gewone benzineauto’s. Het is echter nog onduidelijk wanneer dit gaat gebeuren.

  Beste hybride auto's voor woon-werkverkeer

Sommige schattingen suggereren zelfs dat hybrides over 10 of 20 jaar de markten zullen domineren, en als dit gebeurt, zouden hybrides zelfs minder kunnen kosten dan gewone benzineauto’s.

Besparen hybrides u geld?

Hybride wagens kunnen u geld besparen als u de hybride aandrijflijn volledig benut. Dat betekent dat u de stekker in het stopcontact moet steken wanneer dat nodig is en dat u het grootste deel van uw rijtijden in drukke stadsstraten doorbrengt om zoveel mogelijk gebruik te maken van het regeneratieve remmen.

Als u echter vooral lange afstanden aflegt, zal een hybride u geen geld besparen, integendeel, u zou zelfs heel wat geld kunnen verliezen.

Zijn elektrische wagens duurder om te verzekeren?

Ja, dat is zo. EV’s zijn nog niet mainstream, en dat is de belangrijkste reden waarom ze zo veel kosten. Vrijwel iedereen heeft gehoord dat Tesla bijvoorbeeld niet de beste fabrikant is als het gaat om de beschikbaarheid van onderdelen, en dat is iets wat verzekeringsmaatschappijen niet leuk vinden omdat tijd echt geld kost.

Hoewel EV’s minder bewegende onderdelen hebben die constant onderhoud nodig hebben en dus minder snel stuk gaan, zijn andere EV-onderdelen juist vatbaarder voor breuk. Alle EV’s zijn uitgerust met regeneratie remmen die gebruik maken van tractiemotoren die gemakkelijk stuk kunnen gaan, terwijl een gewone auto dat helemaal niet heeft.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts