Hyundai i10 vs Ford Fiesta – Wat is beter?

Is de Hyundai i10 een goede auto?

De Hyundai i10 en de Ford Fiesta zijn twee subcompacte hatchbacks die primair zijn ontworpen voor gebruik in de stad. Dat betekent niet dat ze niet geschikt zijn voor de snelweg en andere langeafstandsritten, maar de meeste mensen gebruiken ze niet op die manier. Met zo’n kleine voetafdruk is een subcompacte hatchback betaalbaar, efficiënt, gebruiksvriendelijk en meestal erg populair.

De Hyundai i10 werd voor het eerst geïntroduceerd in 2007 en heeft sindsdien drie verschillende generaties voortgebracht. De nieuwste i10 werd geïntroduceerd in 2019/2020, wat betekent dat het niet het meest moderne model van Hyundai is. De Ford Fiesta werd voor het eerst geïntroduceerd in 1976 en heeft sindsdien zeven verschillende generaties voortgebracht.

In dit artikel vertellen we je hoe deze twee kleine auto’s zich ten opzichte van elkaar verhouden en waarom je voor de een boven de ander zou moeten gaan. We vergelijken hun motoren, ontwerp, betrouwbaarheid, rijervaring, waarde, bruikbaarheid, veiligheid, efficiëntie en hoe comfortabel en “luxueus” ze zijn.

Hoe dan ook, we kunnen nu al zeggen dat beide auto’s goed zijn in wat ze doen en u kunt hier niet echt een verkeerde beslissing nemen. Dus, Hyundai i10 vs Ford Fiesta – Wat is beter?

Hyundai i10

De Hyundai i10 bevindt zich in Hyundai’s meest betaalbare hatchback-segment, wat betekent dat de i10 een instapmodel van Hyundai is. Qua motor kunt u kiezen uit twee verschillende aandrijflijnen, die allemaal benzinemotoren zijn. Het instapmodel krijgt een 1.0L driecilinder met 67 of 100 pk of de grotere 1.2L viercilinder met 84 pk.

Qua vormgeving is de i10 niets bijzonders, maar dat is te verwachten van de meeste auto’s in dit segment. De nieuwste i10 ziet er wel fraaier uit dan eerdere i10-generaties, maar van een kleine auto als deze kun je niet echt iets bijzonders verwachten. Het interieur is goed ingericht, maar ook niets om over op te scheppen.

  Ford Mustang Mach-E Betrouwbaarheid

De rijervaring is eenvoudig, ontspannen en tamelijk ongecompliceerd, want de i10 probeert helemaal niet dynamisch te zijn. De betrouwbaarheid is uitstekend, zoals bij de meeste Hyundai-modellen op de huidige markt. De waarde van deze modellen blijft lang goed, omdat de i10 niet zo snel in waarde daalt als sommige grotere Hyundai hatchbacks.
De praktische bruikbaarheid is gelijk aan die van andere auto’s uit dit segment, wat betekent dat deze niet ontworpen zijn om vaak passagiers te vervoeren. We moeten ook vermelden dat de i10 strikt een FWD auto is en dat de meeste auto’s worden geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl een automaat als optie verkrijgbaar is.

Ford Fiesta

De Ford Fiesta kost een paar duizend dollar meer dan de Hyundai i10 in vrijwel elke fase en vergelijkbare uitvoering, maar de Fiesta biedt wel meer dan de i10 als het gaat om motorkeuzes. U kunt kiezen uit een kleinere 1.0L driecilinder of een 1.1L driecilinder met beide tussen 75 en 125 pk voor de krachtigere EcoBoost motor.

De Fiesta komt echter ook in de prestatiegerichte “ST”-vorm met zijn 1.5L EcoBoost 4-cilinder motor die een indrukwekkende 200pk biedt. Alle Fiesta-modellen worden geleverd met FWD en een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl een automaat een optie is. Qua design ziet de nieuwe Fiesta er erg leuk uit dankzij een mooi gezicht, maar als geheel is hij ook niet bijzonder.

  Veel voorkomende problemen met Hyundai Equus

Het interieur van de nieuwe Fiesta is keurig verzorgd, misschien zelfs iets beter dan dat van de i10, maar nog steeds niets bijzonders. Waar de Fiesta wel het verschil maakt is de rijervaring, want zelfs de gewone Fiesta voelt redelijk dynamisch aan, laat staan het prestatiegerichte ST-model.

De betrouwbaarheid is ook erg goed, terwijl de afschrijving helemaal niet slecht is. De praktische bruikbaarheid is even slecht als bij de i10, wat betekent dat deze auto’s toch niet bedoeld zijn om mensen te vervoeren.

Verdict – De Ford Fiesta is beter

De reden waarom de Fiesta deze wedstrijd heeft gewonnen, is dat hij in zijn geheel een meer coherente ervaring biedt. Om te beginnen komt de Fiesta met spannendere en krachtigere motoren. We moeten ook vermelden dat de Ford Fiesta tot 51 MPG kan rijden, terwijl de i10 volgens enkele geloofwaardige online bronnen tot 48 MPG kan rijden.

Qua design voelt de Fiesta net iets meer doorlopend aan, vooral van binnen, waar de ruimte veel meer een gebruiksvoorwerp is dan in de i10. Ook de rijervaring is beter bij de Fiesta, laat staan bij het ST-model. De i10 is ook een uitstekende auto en er zit eigenlijk niet veel tussen.

De i10 is de meest betrouwbare auto, hij is goedkoper, heeft standaard meer veiligheidspakket en voelt beter aan op bepaalde vergelijkbare uitrustingsniveaus.

FAQ

Is de Hyundai i10 luxueuzer dan de Ford Fiesta?

Deze vraag is een beetje moeilijk te beantwoorden, want we kunnen niet zeggen dat een van de twee luxe is. De i10 voelt soms aan als een product uit het hogere segment, maar goed uitgeruste modellen zijn vrijwel hetzelfde. Ik zou zeggen dat het beste wat u kunt doen is geen van deze auto’s op enigerlei wijze als luxe te beschouwen.

  Alles over de 2023 Ford Edge

Ze zijn ontworpen om betaalbaar te zijn en er zijn geen echt luxueuze auto’s in dit segment, behalve misschien de Audi A1.

Is de Hyundai i10 veiliger dan de Ford Fiesta?

Het lijkt erop dat de Hyundai i10 een veiligere auto is dan de Ford Fiesta, vooral omdat de Ford Fiesta volgens sommige bronnen een tamelijk onveilige auto is. Al met al is de Ford Fiesta ook een auto met 5 sterren, wat betekent dat hij over het algemeen veilig is, hoewel sommige aspecten van de Ford Fiesta niet de beste zijn.

De i10 daarentegen is een van de veiligste auto’s in dit segment en wordt bovendien af fabriek met een degelijke veiligheidsset geleverd.

Is de Hyundai 10 aantrekkelijker dan de Ford Fiesta?

Op plaatsen zoals het Verenigd Koninkrijk waar beide auto’s erg populair zijn, verkoopt de Ford Fiesta veel beter, wat hem in zijn geheel begeerlijker maakt. De i10 is ook een van de best verkochte auto’s in dit segment, maar lang niet zo veel als de Fiesta.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts