Verrassende feiten over de VW Polo

Volkswagen Polo

De Volkswagen Polo is een subcompacte familie hatchback ontworpen om te profiteren van dezelfde kwaliteiten als de VW Golf, maar in een meer verstandige, kleinere verpakking. De Polo gaat tientallen jaren terug in de tijd en is een van de oudste VW-modellen. VW heeft de Polo al die tijd behouden omdat het een zeer evenwichtige en betaalbare auto is die alles biedt wat je van een VW verlangt.

In dit artikel vermelden we alle verrassende feiten over de VW Polo, waaronder dingen waar je nog nooit van hebt gehoord en dingen die je nooit zou verwachten van een auto als de Polo. Al met al zijn sommige van deze feiten belangrijk genoeg om je over te halen de Polo als je volgende auto aan te schaffen, dus zorg ervoor dat je dit artikel leest om meer te weten te komen over de VW Polo!

Hij is niet zo klein

In tegenstelling tot wat velen denken, is de VW Polo niet zo klein als de meeste mensen denken. Ik ben 1,85 m lang en ik zit heel comfortabel in de Polo, zelfs met een volwassene achter me. Dat is logisch, want de VW Polo is gebaseerd op het VW MQB-platform waarop ook de VW Passat is gebaseerd, een van de ruimste auto’s die VW maakt.

De VW Polo heeft echt korte overhangen voor en achter waardoor de wielbasis ongeveer 2564 mm meet, wat slechts enkele tientallen millimeters korter is dan de relatief ruime VW Golf. Dit betekent dat de nieuwe VW Polo evenveel ruimte biedt als de Golf Mk5 die nooit als niet ruim genoeg werd beschouwd.

  VW 1.4 TSI Motorproblemen

High-Tech in overvloed

Volkswagen is geen premium merk, en de Polo is een instapmodel VW. Als je deze twee feiten samenvoegt, zou je denken dat de VW Polo slechts een sleutel en vier wielen heeft, maar dat is verre van de waarheid. Integendeel, de VW Polo beschikt over geavanceerde technologie zoals een breedbeeld virtuele cockpit, adaptieve cruise control, adaptieve dempers en draadloze telefoonladers.

Bovendien kan de VW Polo ook worden uitgerust met volledige LED koplampen en achterlichten, airco met luchtkwaliteitssensoren en allergeenfilters, dodehoekdetectie, verkeersinformatie achteraan, keyless start, keyless entry, noodstop, voetgangersbeveiliging, front assist en een parkeerpilot die de auto volledig autonoom kan inparkeren. Niet slecht voor een instapmodel.

Groot vermogen

Het segment van de subcompacte hatchbacks staat vooral bekend om auto’s die de grens van 100 pk nauwelijks overschrijden. Dat is logisch, want deze auto’s zijn ongelooflijk klein en wegen op zijn minst minder dan 3.000 lbs, vaak de helft van een middelgrote tot grote SUV. Bij de VW Polo gaat het echter niet om kleine vermogens, want meer dan 50% van het huidige motorenaanbod levert meer dan 100 pk.

De sterren van de show zijn de 1.5L TSI met 150 pk, die de kleine Polo een vermogen-gewichtsverhouding van 9 kg/pk geeft. Voor de context, de G30 BMW 518d biedt een miezerige 11kg/pk verhouding, terwijl de 520 G30d met 184pk slechts 0,2kg per pk beter is dan de Polo. De 200pk Polo GTI biedt een 6,2kg/pk verhouding die beter is dan de 260pk BMW 530d.

De 1e generatie Polo was geen VW.

Nu we het toch hebben over de meest verrassende feiten over de VW Polo, moeten we ook vermelden dat de eerste generatie van de Polo helemaal geen VW was. De eerste Polo kwam uit in de jaren 1970, maar de auto werd oorspronkelijk ontwikkeld door NSU Motorwerkhe, die later werd overgenomen door VW, die de Polo daadwerkelijk tot leven bracht.

  Is de Volkswagen Passat een goede auto?

Dit betekent dat de eerste generatie Polo geen VW is, niet door VW is ontwikkeld en ook geen banden met VW had. Het bedrijf NSU Motorwerkhe heeft echter een moeilijke tijd gehad met zijn onbetrouwbare garantieclaims die het bedrijf naar een bijna faillissement hebben geleid en de reden waren waarom het werd overgenomen door VW.

Audi 50 was zijn geboortenaam

Voordat de naam Polo ontstond, wisselde de auto van naam. VW noemde hem eerst Audi 50 (stel je voor), maar VW was niet zo zeker van de naam en wilde hem op een gegeven moment zelfs “Mini Golf” noemen. VW overwoog ook de naam “Bonito”, maar gelukkig bleef de naam Polo hangen.

De ontwikkeling van de VW Polo was zeker een interessant tijdperk, want het was niet eens zeker dat de Polo het zou halen. Gelukkig deed hij dat wel en is hij er nog steeds, zelfs na bijna 50 jaar productie.

FAQ Sectie

Wat is er goed aan de VW Polo?

Een van de dingen die VW echt goed doet, is auto’s maken die gemakkelijk aan te bevelen zijn. De VW Polo heeft veel voordelen, zoveel dat het moeilijk kan zijn om ze hier allemaal op te sommen, maar we zullen het proberen. Om te beginnen zit de Polo tussen het premium subcompact segment en het economy segment in, een prijs die in het eerste segment thuishoort terwijl hij het kwaliteitsniveau van het tweede segment biedt.

  VW Arteon versnellingsbak problemen

Ten tweede is zijn technologie indrukwekkend, is hij comfortabeler en ruimer dan je zou denken, en is het een van VW’s meest betrouwbare auto’s. Zelfs na bijna 50 jaar verkoopt de Polo nog steeds goed dankzij zijn toonaangevende functionaliteit, technologie, veiligheid en zelfs restwaarde. Ten slotte moeten we ook vermelden dat de mogelijkheid om nog een Polo GTI met meer dan 200 pk te kopen ronduit ongelooflijk is.

Wat is er slecht aan de VW Polo?

Het goede, het slechte en het lelijke, wel, we kunnen niets zeggen over dat de Polo lelijk is, maar we kunnen wel een paar nadelen aan zijn naam toevoegen. Hoewel de Polo niet zo klein is als hij lijkt, is hij toch te klein voor de meeste automobilisten, vooral voor degenen die veel mensen en bagage vervoeren. Ten tweede is de Polo in 2023 behoorlijk duur geworden.

Ten derde beschikt de Polo nog steeds over een aantal technologische oplossingen uit de VW Golf, die al 10 jaar meegaat. Sterker nog, de lagere 2023 Polo modellen hebben een aircosysteem dat voor het eerst werd toegepast in de Mk4 Golf in 1997, tweeënhalf decennia geleden!

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts